Thy er udvalgt til prestigefyldt liste. Men hvordan kommer man på verdenskortet?

Vi har i en årrække arbejdet strategisk i forhold til New York Times, lyder det fra Visitdenmark.

Thy kom på en 27. plads på den amerikanske avis New York Times' årlige liste over steder, de anbefaler, man besøger. (Foto: Thomas Lekfeldt © Scanpix Denmark)

Hvis nogen har fået en god start på 2022, må det være thyboerne.

For kort efter årets indtræden blev det nordvestjyske område med klitter og heder så langt øjet rækker nemlig kåret af den amerikanske avis The New York Times som et af de 52 steder i verden, man som rejsende skal besøge, "hvis man vil være en del af løsningen af problemer som overturisme og klimaforandringer."

Thy bliver af avisen fremhævet for at være et epicenter for vindenergi, og "hvis Danmark har et sidste uudforsket område, så er det Thy - så langt væk fra København, du næsten kan komme".

Det er dog ikke første gang, at danske destinationer udmærker sig ved at komme på listen, og inden for de seneste år har både Aalborg, København og Aarhus samt de tre vadehavsøer Mandø, Fanø og Rømø været på den.

Men hvordan går det egentlig til, når mere eller mindre ukendte områder af Danmark pludselig kommer på verdenskortet i det store udland? Er det en journalist, der tilfældigvis har vandret rundt i klitterne i Thy og på den måde spottet stedet?

Hos thyboerne "ved man godt, når man har gæster," og her havde man fornemmelsen af, at noget var under opsejling i december 2021.

- Snakken går, og vi havde hørt lidt om, at der var en fotograf ude og tage nogle billeder, og at der skulle tages billeder for The New York Times - men det kunne jo være til mange andre former for artikler, fortæller Mai Manaa, der er turistchef i Visitthy.

Hun er selv sikker på, at Thy er blevet opdaget i udlandet, fordi området har nogle stærke værdier, som matcher tiden lige nu. Derudover må nogle have pitchet stedet ind, siger hun.

- Vi er slet ikke store og stærke nok til at kunne købe os til PR, og New York Times kan vel heller ikke købes. Det er derfor, at den liste er så eftertragtet at være på.

En af dem, der i hvert fald har pitchet Thy ind til en journalist fra The New York Times, er Visitdenmark, som er Danmarks nationale turismeorganisation. Det skete for cirka tre år siden og som et led i et større pr-arbejde, der går på at få udlandet til at opdage de danske destinationer.

- Vi har i en årrække arbejdet strategisk i forhold til New York Times og haft tæt kontakt til den pågældende journalist, siger kommunikationschef hos Visitdenmark Anders Rosbo.

- Én ting er, at vi har noget at vise frem - Thy er en god bæredygtighedshistorie - men derudover kræver det, at journalisterne opdager det, og derfor er det også en utrolig vigtig opgave at tiltrække internationale journalister til området, siger Anders Rosbo.

Det er netop grunden til, at Visitdenmark i mange lande også har pr-medarbejdere siddende, som er med til at arrangere presseture til steder i Danmark og samtidig netværker med de journalister, som beskæftiger sig med turisme og arkitektur i området.

Ekspert kalder det et "interessant spil"

Det er en helt standard praksis, at destinationer og organisationer bruger år på at servicere medierne, så de får de informationer, som gør, at de kan lave deres vurdering, lyder det fra Henrik Halkier, der er professor i Turisme og Regionaludvikling på Aalborg Universitet.

Og så håber man, at det eksempelvis kaster en kåring af sig, som giver større troværdighed end blot ved at indrykke en annonce.

- Der foregår et interessant spil, fordi destinationerne på hver deres måde forsøger at gøre sig interessante, og journalisterne samtidig har en interesse i at finde det, der kunne være interessant at præsentere for læserne.

Og hvad har Thy så i vente, når det kommer til turister og medieomtale? Ifølge Henrik Halkier er det ikke, fordi man kan se frem til, at de amerikanske turister kommer stormende, som var det hegnet på Roskilde Festival, der blev væltet.

- Hvis man var bekymret for, om det betød, at man nu blev overrendt af turister, vil jeg sige, at det tror jeg ikke, man skal være bekymret for.

Der skal nok være folk, der får området under radaren, men den største effekt er ifølge ham det imagemæssige i form af anerkendelse af området samt en styrkelse af det skandinaviske brand.

Her rammer efterårsblæsten Vorupør i Thy. (Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix) (Foto: Henning Bagger © Ritzau Scanpix)

600 afledte medieomtaler for Aalborg

I 2019 var det Aalborg, der fik en ottendeplads på The New York-Times' liste, og i november 2021 havde det ført cirka 600 afledte medieomtaler med sig, hvor eksempelvis rejsemagasiner eller aviser havde nævnt Aalborgs kåring. Det fortæller Tonny Skovsted Thorup, der er administrerende direktør i Destination Nord.

- Det har vi haft fantastisk stor gavn af. Det er ikke, fordi vi har kunnet konstatere, at amerikanerne vælter over bygrænsen, men det skaber en masse opmærksomhed, hvor folk tænker: Det med Aalborg var måske en meget god ide.

- Vi råbruger den placering i vores markedsføring, selvfølgelig gør vi det, siger han.

Her bruger de også generelt meget krudt på at samarbejde om pressebesøg og identificere nogle, som man gerne vil have til at besøge området.

- Vi gør meget ud af det, for hvis vi rammer den lige i røven, er det uvurderlig markedsføring - i et omfang vi ikke selv kan betale for, siger han.

FacebookTwitter