Tilsynschef for patienter: Der er plads til forbedringer hos 1813

Styrelsen for Patientsikkerhed har flere aktuelle tilsynssager mod 1813 i forbindelse med meningitis-dødsfald

Akuttelefonen 1813 gik i luften 1. januar 2014. Siden har den flere gange været udsat for kritik. (Foto: NILS MEILVANG © Scanpix)

Når borgere i Region Hovedstaden er akut syge, skal de ringe til 1813. Men akuttelefonen kan blive bedre.

Det fastslår tilsynschef i Styrelsen for Patientsikkerhed, Anette Petri.

- De har nået rigtig mange af de mål, de har sat, men der også fortsat plads til forbedringer, siger hun.

1813 kan blandt andet blive bedre til at visitere patienter, siger Anette Petri. Altså vurdere, hvor alvorligt patienterne har det, og om de skal blive hjemme eller sendes på hospitalet.

Drenge døde af smitsom meningitis

Siden 2016 er tre teenagedrenge døde af smitsom meningitis på Regions Hovedstadens hospitaler. En af sagerne handler om gymnasieeleven Hans Petersen.

I hans sag har Region Hovedstaden erkendt, at det var en fejl, at 1813 ikke sendte en lægebil og en ambulance, da gymnasieeleven ringede ind nytårsnat med livstruende symptomer på smitsom meningitis.

Styrelsen for Patientsikkerhed har ført tilsyn med 1813, siden akuttelefonen gik i luften i 2014. Og i øjeblikket har tilsynet særligt fokus på de tilfælde, der har været, hvor patienter har haft smitsom meningitis (meningokok-sygdom).

- I det her tilfælde har vi valgt både at kigge på organisationen 1813, men også at kigge på de sundhedspersoner, der har truffet de beslutninger i de her meningokoktilfælde, siger Anette Petri.

Vi hører, at sygdommen kan være svær at diagnostice...

- Ja, det er også rigtigt, det kan være en rigtig lumsk sygdom, men når patienter kommer med store blodudtrædninger på armene, så skal det ringe hos enhver læge. Det er simpelthen basal viden, siger Anette Petri.

Hans Petersen havde tydelige blodudtrædninger i huden (petekkier), da han var i kontakt med 1813.

Flere indberettede fejl fra 1813

DR kunne tidligere i dag fortælle, at der i 2016 blev indberettet 43 alvorlige fejl for 1813 i forbindelse med sager, hvor en patient enten døde eller kom alvorligt til skade. Det samlede tal for de øvrige fire regioners lægevagter var 21.

At tallet er dobbelt så højt i Region Hovedstaden kalder på en undersøgelse af, hvorfor der er så stor forskel. Det mener både politikere, eksperter og Region Hovedstaden selv.

Styrelsen for Patientsikkerhed vil ikke stå for en sådan undersøgelse, men bakker om den.

- Det vil være rigtig hensigtsmæssigt, hvis regionerne iværksatte en undersøgelse, der gik på tværs af alle regionernes lægevagtsordninger, så man kunne sammenligne aktiviteten og kvaliteten på tværs, siger Anette Petri.

I mellemtiden vil Styrelsen for Patientsikkerhed fortsat føre tilsyn med 1813.

- Så længe der er plads til forbedring, og det er der bl.a. i den måde 1813 vurderer patienterne på, så finder vi anledning til fortsat at følge op tilsynsmæssigt

Sådan her er lægevagter og 1813 organiseret rundt i landet: