Tobaksgigant om kritik af lave priser: Det er en rigtig usund priskrig

Konservative har kaldt skatteminister Morten Bødskov i samråd og vil give Skat 'et spark i røven'.

Det skulle være dyrere at købe cigaretter. Men en 'rigtig usund, ulige og urimelig priskrig' har sat prisstigningerne ud af kraft. Sundhedsordfører lægger nu pres på skatteminister Morten Bødskov for at få cigaretpriserne op. (Foto: Emil Helms © Scanpix)

Da cigaretpriserne i april 2020 fik et nøk opad, var det med det klare formål at afholde flere børn og unge fra at begynde at ryge.

Men priserne på cigaretter rasler ned, selvom det var meningen, de skulle stige efter den 1. april. Det sker, fordi der er kommet priskrig på tobaksmarkedet, og det betyder, at smøgerne stadigvæk sælges til det, Kræftens Bekæmpelse kalder 'børnevenlige priser'.

En rigtig usund priskrig

DR Nyheder kunne torsdag fortælle, at tobaksgiganten Phillip Morris har sænket prisen på mærkerne Marlboro og Skjold med 14,50 kroner per pakke. Det er et prisfald på næsten 30 procent. De to cigaretmærker koster nu præcis det samme, som de gjorde inden afgiftstigningen.

Også det danske tobaksmarkeds største spiller, British American Tobacco, har barberet noget af prisen på udvalgte produkter. En pakke Kings Blue, der før kostede 59,50 kroner, er nu nede i 55 kroner.

- Det er en rigtig usund, ulige og urimelig priskrig, som kun skader branchen, de unge og de mål, man skulle opnå.

Sådan beskriver Christopher Arzrouni, der er kommunikationschef i Phillip Morris, den nuværende situation på markedet i radioprogrammet P1 Morgen.

Sådan ser Phillip Morris' nye markedsføring ud i 7-Eleven. Her har man fået en ny sending cigaretter til 41 kroner stykker. De er faldet fra 55,5 kroner. (Foto: Emil Hobolt Mortensen)

Det er værd at bemærke, at Phillip Morris selv har indledt priskrigen, og at firmaet har den klart mest aggresive prisstrategi, hvor de sælger cigaretterne så billigt, at de taber penge på dem. Phillip Morris siger, de har sænket priserne for at kunne matche en konkurrent, der har snydt med afgifterne.

Anne Kaltoft, der er administrerende direktør i Hjerteforeningen, er rystet over tobakproducenternes prisstrategier.

- Det er så frækt. Og det er frustrerende, fordi vi må erkende, at vi simpelthen er et skridt bagefter industrien konstant, siger hun.

Men ifølge Christopher Arzrouni er der en god grund til, at firmaet igen sælger billige smøger.

- Der er en producent, som har valgt at betale den gamle afgift og holde priserne nede på den måde. Og så er der os andre, som har været nødt til at følge med priserne ned, men vi betaler den høje, nye afgift. Så vi holder den lov, politikerne har vedtaget, siger han i P1 Morgen.

DR Nyheder kunne onsdag dokumentere, hvordan tobaksproducenten Japan Tobacco International har sendt cigaretter med gamle afgiftsmærker på markedet, efter de skulle have været solgt med den nye, højere afgift. Flere eksperter kalder afgiftsfinten ulovlig.

Polikerne må hjælpe

Phillip Morris beder politikerne om hjælp til at få priserne op igen. De vil gerne have, at priskrigen stopper med det samme. Men de fortsætter i en periode med at sælge billige cigaretter.

- Der er en meget enkel måde at gøre det på. Og det er, at politikerne beslutter sig for, at den ulovlige tobak, der er ude på hylderne, bliver fjernet med det samme, siger Christopher Arzrouni.

Per Larsen, der er sundhedsordfører for Konservative, kalder den nuværende situation håbløs. Derfor har han kaldt skatteminister Morten Bødskov i samråd for at komme til bunds i sagen og få stoppet de billige cigaretter.

- I min naivitet havde jeg en formoding om, at Skat var professionelle i deres tilgang til denne afgiftsstigning. Men denne sag viser, at vi politikere er helt til grin. Det må ikke ske igen. Med det her samråd vil vi dybest set give dem et spark i røven, siger Per Larsen.

Anna Kaltoft fra Hjerteforeningen mener, at Phillip Morris bør sætte handling bag deres ord. Hvis de virkelig ville sikre færre unge rygere, mener hun ikke, de burde indgå i en priskrig.

- Vi må bare indse, at branchen snor sig lige meget hvad. Vi ved, unge er de mest prisfølsomme kunder, og det her udhuler fuldstændigt den forebyggelsesindsats, som skal sikre de kommende generationer flere sunde leveår, siger hun.

Mens Per Larsen har ventet på, at prisstigningen rent faktisk har kunnet ses i kioskerne, har han fået en mistanke. En mistanke, som er opstået, fordi han oplever passivitet fra skattemyndighederne på dette område.

- Jeg mistænker Skattestyrelsen for at have glemt, at vi indførte de her prisstigninger ud fra et sundhedsmæssigt synspunkt og i stedet kun at være fokuseret på at få penge i kassen. Jeg har en mistanke om, at man er lidt langsom for at få et større afgiftsprovenu fra cigaretterne, siger han.

Facebook
Twitter