Tør du aflyse din tid? Bøvlet system møder borgere, der vil fremrykke deres andet stik

Det tager flere uger, før nyt system, der gør det lettere at ombooke ens vaccinetid på vacciner.dk, er klar.

Region erkender, at der mangler en knap i systemet, hvor man kan rette sin vaccinationstid. Som det er nu, skal man først aflyse, inden man kan se, om der er ledige tider. (Foto: Anna Bøtter © DR)

- Det betyder noget, at man bliver vaccineret hurtigt, så det kan jeg kun opfordre til.

Så klart lød budskabet i forrige uge fra Danske Regioner, der opfordrer folk til hurtigt at bestille deres tid på vacciner.dk.

Men hvis man ønsker at fremrykke sin vaccinetid til andet stik, så er det ikke så let endda.

Som det er nu, er borgerne nemlig tvunget til først at slette deres tid for at se, om der ligger noget bedre og venter.

Og dermed står man med valget: Tør jeg risikere min nuværende tid i håbet om en bedre?

Ville have hurtigere tid – men endte med senere tid

Netop den situation oplevede Mette Bach Dyremose, der til daglig er kommunikationsansvarlig, i sidste uge. Hun ville fremrykke sit andet stik fra 26. juli, da hun gerne vil have den fulde beskyttelse mod deltavarianten.

Hun gjorde derfor det, hun var blevet bedt om: Slettede sin tid på vacciner.dk i håb om, at der ville være masser af ledige tider.

- Jeg kom hjem fra ferie og hørte, at eksperterne snakker om deltavarianten, og at det er godt at få andet stik hurtigt. Så tænkte jeg: ’Så går jeg da lige ind og rykker min anden vaccination frem’.

Det var dog lettere sagt end gjort.

For hun kunne ikke rette sin tid, men var tvunget til at trykke 'afmeld', hvilket hun undrede sig over.

Og da hun så alligevel havde taget mod til at trykke ’afmeld’, viste det sig, at der ikke var nogen ledige tider.

Derfor var hun nødt til at ringe til Region Hovedstadens coronahotline for at få hjælp:

- Det tog mig fem minutter at google det nummer, jeg skulle bruge. Der sad jeg så i kø i en halv time, bare for at få at vide, at der ikke var flere tider, jeg kunne få. Det er totalt ressourcespild, at folk skal sidde i kø i så lang tid, siger Mette Bach Dyremose.

Resultatet blev, at hun endte med at få en tid, der lå fem timer senere end hendes oprindelige tid den 26. juli.

Nu undrer hun sig over det bøvlede IT-system, hun blev mødt med:

- Det er helt galt, at man skal trykke afmeld, før man kan se, om der er ledige tider, siger hun.

Borgere kimer callcentre ned

Mette Bach Dyremose er ikke den eneste, der ønsker at få fremrykket sin tid. Hos flere af Regionens callcentre bliver man i øjeblikket kimet ned af borgere, der ønsker at få ombooket deres tid.

I Region Sjælland lyder vurderingen, at 80 procent af alle opkald handler om folk, der vil ombooke:

- En stor del ringer ind, fordi de har fået at vide, at der er kommet flere tider og mange nye vacciner, men når de så logger ind på hjemmesiden og ser, at man kun kan trykke ’slet’ på deres tid, men ikke ’ombook’.

- Så er frygten for at miste tiden større end ønsket om at få en ny tid. Og så ringer de ind til os, lyder det fra Katrine Lykke Nielsen, sygeplejerske i coronacallcenter i Region Sjælland.

Hos Region Midt, hvor Andreas Jakobsen sidder og tager opkald hos vaccinehotlinen, oplever man også, at systemet kunne være bedre skruet sammen. Han så gerne, at borgerne selv kunne ombooke deres tid:

- Det ville helt klart hjælpe med en ombook-knap. Så ville vi miste en stor del af vores opkald og kunne hjælpe folk hurtigere på linjen, fordi der er kø lige nu, siger Andreas Jakobsen.

Nyt system er på vej – men det tager tid

Region Nord, der er ansvarlig for tidsbestillingshjemmesiden vacciner.dk, erkender, at systemet ikke fungerer optimalt i den nuværende situation, hvor der pludselig er masser af vaccinetider.

- Vi arbejder på at lave om på systemet, men vi er ikke klar med ændringen nu, lyder det fra Lone Kaalund Thiel, kontorchef i Region Nord.

- Vi har lagt den i produktionsplan nu, så vi forventer, at den senest midt i august er færdig.

Hvordan kan det tage så lang tid at lave så lille en ændring?

- Det ville være ønskeligt, vi kunne levere den løsning i morgen, men vi har et stort system, og de ændringer, vi skal lave, skal være 100 procent korrekte.

- Jeg kan godt forstå, at folk synes, det er mærkeligt, at man ikke bare kan ændre et system fra én dag til den anden, men det tager altid lang tid. Der er en faglighed, der skal være på plads, for at man kan ændre det her.

- Hvis vi kan gøre det her på 14 dage, så er det flot stadigvæk, siger hun.

Er ændringen noget værd, hvis den kommer midt i august, hvor langt de fleste nok allerede er vaccineret?

- Ja, det synes jeg, den er. Jeg synes da absolut, vi skal komme igennem med den ændring.

Kunne I ikke have forudset, at vi på et tidspunkt ville have vacciner nok, og at der var brug for et mere fleksibelt system?

- Normalt når vi laver nye systemer, så bruger vi halvandet år på at lave kravspecifikationer til, hvad systemet skal kunne og så videre. Det er gået så stærkt, at vi har næsten ikke kunne lave ændringerne så hurtigt, som kravene er opstået, lyder det fra Lone Kaalund Thiel.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk