Togulykke på Storebæltsbroen: Værksted og ejer afviser problemer med godsvogn

Det er fortsat uvist, hvad der skete, da otte personer mistede livet i togulykke.

Otte personer mistede livet i togulykken på Storebæltsbroen 2. januar 2019, da et passagertog ramte en lastbiltrailer, der røg af et tog. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Da den godsvogn, som var involveret i ulykken på Storebæltsbroen den 2. januar, senest var på værksted til kontroltjek, var der ingen problemer med den.

Det oplyser det tyske værksted Sema, som kontrollerede vognen i 2013.

- Vi bekræfter at have serviceret vognen, men har ingen indikationer på, at nogen af vores aktiviteter kan relateres til ulykken, siger Christoph Hoop, pressetalsmand hos SEMA.

Firmaet arbejder tæt sammen med de involverede parter i forhold til at kortlægge, hvad der var årsag til ulykken, lyder det.

Typen af godsvogn, de såkaldte lommevogne, skal ifølge reglerne kontrolleres hver sjette år - kaldet revision.

Lommevognen, som den tomme lastbiltrailer faldt af, blev senest kontrolleret i 2013, og ifølge DR Nyheders research skal den til kontrol igen senest til august i år.

Tysk ejer: Ingen problemer med designet

Godsvognen bliver brugt af Carlsberg til at fragte øl med tog fra Høje Taastrup på Sjælland til Fredericia i Jylland.

Vognen er formelt set ejet af det store tyske transportfirma VTG, som leaser den ud til det tyske godsfirma DB Cargo, som står for Carlsbergs godstransport på strækningen.

Firmaet vil ikke oplyse meget om godsvognen, men vogntypen har formentlig været i produktion i 30 år.

Men i en mail til DR Nyheder afviser transportfirmaet, at ulykken skal være sket som følge af en konstruktionsfejl.

- Fra et teknisk perspektiv har vi ingen antydninger af, at designet af togvognen kunne have forårsaget ulykken, skriver VTG til DR Nyheder.

Firmaet understreger, at også de arbejder tæt sammen med Havarikommissionen og de andre involverede parter, og støtter op om opklaringsarbejdet.

Ulykken på Storebæltsbroen er den mest alvorlige togulykke i Danmark de seneste 30 år.

Spekulationer

Siden ulykken har de danske myndigheder arbejdet på højtryk, men der ligger stadig ingen konklusioner på bordet, som kan forklare, hvordan passagertoget kunne støde sammen med dele af en lastbiltrailer, som stod på den godsvognen.

Havarikommissionen undersøger, hvad der forårsagede ulykken. Det arbejde skal sikre, at noget lignende ikke sker igen.

Politiets opklaringsarbejde går ud på at undersøge, om der kan placeres et ansvar.

Imens har eksperter spekuleret i årsagen til ulykken, og efter to tests har Havarikommissionen fundet fejl i låsesystemet mellem trailer og godsvogn på enkelte af DB Cargos lommevogne.

Det fik i sidste uge Trafikstyrelsen til midlertidigt at forbyde brugen af lommevogne i Danmark. To firmaer har dog fået godkendelsen tilbage igen.

Der har også været spekulationer fremme om, at ulykken skyldtes voldsom vind på Storebælts vestbro, og at lastbiltrailerens bagende blæste af togvognen, da hjulene ikke var spændt fast, men stod i nogle fordybninger - kaldet lommer.

Det skrev dagbladet Politiken i weekenden.

Da Trafikstyrelsen udstedte det midlertidige forbud mod lommevogne, slog myndigheden samtidig fast, at hastigheden på godstransport over Storebæltsbroen fremover skal sænkes yderligere i blæsevejr.

Havarikommissionen forventer at have deres undersøgelse færdig inden for et år.

Facebook
Twitter