Topfodbolden ruller igen: Center for Ludomani frygter reklame-lavine efter betting-dvale

Danske Spil har ikke tænkt sig at reklamere vildt og voldsomt for at hente tabte indtægter.

De danske spiludbydere har oplevet et dramatisk fald i væddemålsindskud. (Foto: Jørgen Engelbrecht © (C) DR Nyheder)

Torsdagssolen skinner på Tangkrogen i Aarhus, hvor AGF-fansene for første gang i mere end to måneder skal se superliga-fodbold sammen.

På grund af coronasituationen foregår det som drive-in-arrangement med scene og storskærm.

Kampen mellem AGF og Randers FC er den første superliga-kamp, siden landet og topfodbolden lukkede. Og aftenens betting-indsatser er placeret med stor tiltro til byens lokale fodboldhelte.

- Jeg har spillet på AGF, selvfølgelig, siger Aske Jacobi Østergaard fra førersædet i en af de fremmødte biler.

- Jeg har spillet, at GF vinder… Selvfølgelig, siger Kristian Alrøe fra bagsædet i en anden bil.

For nogles vedkommende er det noget tid siden, at de sidst har haft penge på højkant.

- Det var i hvert fald før coronakrisen. Det var måske sidste gang, vi var inde at se AGF, siger Aske Jacobi Østergaard.

For en anden AGF-fan, Frederik Rungby, har det også stået sløjt til med spilleindsatsen i coronakrisen.

- Der har været helt dødt. Der har ikke været noget sport, jeg har forstand på. Så det er derfor, siger han.

Danske Spil: ’Det har været et dramatisk fald’

I det hele taget har der været mindre spillefugls-spænding end normalt de seneste par måneder.

Fra uge 11 til 18 i år oplevede spiludbyderne med dansk tilladelse nemlig et fald i væddemålsindskuddene på 60 procent i forhold til samme periode sidste år, viser en opgørelse fra

Spillemyndigheden
.

I samme periode steg onlinecasino-markedet blot med to procent.

Den

tendens
kan Danske Spil nikke genkendende til.

Ifølge Niels Erik Folmann, der er direktør i Danske Licens Spil, har spiludbyderen oplevet en nedgang på to tredjedele, mens eliteidrætten har ligget stille verden over.

- Det har været et dramatisk fald. Det største, jeg har oplevet i alle de år, jeg har været med, siger han og fortæller, at nogle er rykket fra at spille på de klassiske idrætsgrene til at spille på e-sport i corona-perioden.

- Vi har kunnet se på vores antal aktive spillere, at det er gået markant ned. Men vi kan også se, at dem, der så spiller noget andet, har spillet for små beløb, siger Niels Erik Folmann, direktør i Danske Licens Spil. (© (C) DR Nyheder)

Bold, samvær, nærvær og fadøl

Også Center for

Ludomani
har kunnet mærke, at eliteidrætten har holdt corona-pause.

For de fleste spilleres vedkommende handler væddemålene om meget andet end drømmen om den store gevinst, lyder det fra centerleder Michael Bay Jørsel.

- De er meget trofaste over for det spil, som er deres spil - sporten. Bolden, der triller. Samværet. Nærværet. Fadøllene. Alt det, som vi alle godt kan lide, siger han.

Men det er ikke alle, der ligesom de tre AGF-fans kun spiller for hyggens skyld. Nogle bliver afhængige i en sådan grad, at det overtager hele deres hverdag.

Michael Bay Jørsel har gennem de seneste par måneder taget temperaturen på spilletrangen hos sine spilleafhængige klienter for at finde ud af, hvordan deres spilleadfærd har set ud i coronakrisen.

Meget tyder for ham på, at når bolden og reklamerne forsvinder, gør en del af spillefuglene det også.

- Det er sporten, det er bettingen, der er deres omdrejningscirkel. Den har været taget fra dem nu i knap tre måneder, og de er ikke gået andre steder hen, siger Michael Bay Jørsel.

- De ved noget om sport, om formkurver, om skader, om trænerindkøb, siger Michael Bay Jørsel fra Center for Ludomani om sportsbetterne. (© (C) DR Nyheder)

Ludomani-center frygter øget reklametryk

Med fodboldopstarten i mange europæiske lande kører betting-bussen nu igen.

Center for

Ludomani
frygter, at spiludbyderne på grund af de tabte
indtægter
vil lokke med flere slagtilbud og reklamer i den kommende tid.

- Jeg tror, at alle sammen sidder og kigger på hinanden - i overført betydning - og siger ”endelig”. Nu kan vi komme i gang igen, og de er klar til at rulle hele

lavinen
af reklamer ud, for de har tabt masser af penge i den her lockdown-periode, siger Michael Bay Jørsel.

Hvis det stod til ham, forsvandt spillereklamerne helt herhjemme. På den måde tror Michael Bay Jørsel, at mange ville kunne undgå at udvikle spilleafhængighed.

- Reklamernes inderste DNA er manipulation. At få os til at udøve en given

adfærd
, som spilleselskaberne gerne vil have. At oddse, gamble og live-bette, så de kan tjene nogle flere penge, siger han.

Vild og voldsom reklame efter corona-pausen er der dog ingen planer om hos Danske Spil i Brøndby.

- Jeg kan garantere, at det ikke bliver her fra Brøndby, at det øgede tryk, som Center for

Ludomani
måtte frygte, kommer, siger direktør Niels Erik Folmann og fortsætter:

- Vi har truffet en beslutning om, hvor meget vi vil

reducere
vores tv-reklamer i år, og det kommer vi til at følge – uagtet hvad der måtte være, siger direktør Niels Erik Folmann.

Han kan ikke sige noget om, hvordan resten af

branchen
kommer til at agere, men opfordrer andre udbydere til at følge i Danske Spils fodspor.

Ved fan-arrangementet i Aarhus skiftede en del penge i øvrigt hænder, da dommeren fløjtede kampen af. AGF-sejren udeblev nemlig i det østjyske lokalopgør, der sluttede 1-1.

Facebook
Twitter