Trængslen på vejene stiger: Fire løsninger på fremtidens trafikproblemer

En ny fremskrivning forudser, at trængslen på vejene vil stige med 150 procent i 2030.

På Kongens Nytorv i København er der både en stor rundkørsel for bilerne og en metronedgang. (Foto: Dennis Lehmann © Scanpix)

Bilister i de danske storbyer skal i fremtiden væbne sig med endnu mere tålmodighed, end de gør i dag, når de skal fra A til B.

I centrum af de fire største danske byer vil en bilist nemlig komme til at bruge 150 procent mere tid i trafikken på grund af trængsel i 2030 i forhold til i 2015. Det viser en ny fremskrivning, som en ekspertgruppe nedsat af Transport-, Bygge og Boligministeriet står bag.

Tid er penge, og det er dyrt, hvis danskerne fremover skal sidde længere tid i lange bilkøer. Dansk Industri har tidligere vurderet, at forsinkelser i trafikken kostede samfundet 20 milliarder kroner i 2017.

De Konservative foreslår på baggrund af den noget dystre fremskrivning at nedsætte en trafikkommission i forbindelse med finansloven senere på året, skriver Berlingske i dag.

Men hvad skal der egentlig til for at mindske trafikken på vejene? Det er ifølge professor i transportøkonomi ved DTU Mogens Fosgerau, der er en af ekspertgruppens medlemmer, ikke let at sætte en dæmper for travlheden på vejene.

- Vi fjerner ikke problemet med én løsning alene, siger han.

Nedenfor kommer han med fire bud på, hvordan man kan få trafikken til at glide lettere i fremtiden.

1) Kollektiv transport

Først og fremmest kan man fortsætte med at udbygge den kollektive trafik, som er en måde at aflaste vejene på.

- Her er metro og S-tog gode eksempler, fordi man tiltrækker trafikanter, der ellers ville have benyttet sig af vejene, siger Mogens Fosgerau.

Imens er den nye Letbane i Aarhus ifølge professoren et dårligt eksempel, fordi det mindsker vejkapacitet.

- Det er fjollet at lægge skinner på vejen, der tager plads fra bilerne, siger han.

2) Kørselsafgifter

Jo flere biler der er på vejene, jo større gevinst er der ved kørselsafgifter, mener Mogens Fosgerau. Derfor kan en afgiftsomlægning være en god idé i forhold til at få færre bilister.

- Man kan sænke registreringsafgifter på bilerne og i stedet lægge skatten på dem, der kører bil på de steder, hvor der er mest trafik - og hvor bilisterne dermed generer allermest.

- På den måde kan man få bilister til at overveje andre alternativer, fordi de får en økonomisk gene.

Det kunne blandt andet være ved at lave et avanceret GPS-system eller en form for brobiz-ordning. I 2011 forsøgte den daværende SRSF-regering sig med at indføre en betalingsring rundt om København. En plan, som gik i vasken.

Mogens Fosgerau påpeger, at han taler om en afgiftsomlægning, og at det dermed er noget lidt andet. Men kørselsafgifter er ikke en vindersag for politikerne, erkender han.

- Det er ikke noget, bilisterne vil blive glad for. Medmindre man kan bruge de ekstra penge, man får i statskassen, til en anden vindersag, siger han.

3) Samkørsel og delebiler

Man kan ifølge Mogens Fosgerau håbe, at det bliver nemmere og mere udbredt at dele biler med hinanden i fremtiden. Internettet og smartphones giver nemlig gode muligheder for at finde ud af, hvor delebilerne er.

- Det kan være en måde at spare plads på vejene. Der er også nogle, der håber på, at det kan føre til, at man kører mindre i bil, hvis færre vælger at have deres egen bil, siger han.

Omvendt, advarer professoren, kan det også have den modsatte effekt, nemlig at det får flere til at vælge delebilen fremfor eksempelvis den offentlige transport.

En anden model, der er blevet populær de senere år, er samkørsel. Men hvis denne ordning skal være med til at mindske trafikken, så det kan mærkes, skal den være langt mere udbredt, end den er i dag. Og her tvivler Mogens Fosgerau på, at ordningen er smart nok til, at flere vil benytte sig af den.

- Der er så mange steder, man kan rejse til og fra, at der er flere muligheder, end der er mennesker. Man skal være parat til, at det er en langt mere besværlig måde at transportere sig på.

4) Flere veje

Endelig kan man udbygge infrastrukturen, også uden for byerne. Det er nok en løsning, som politikerne vil ty til, når det kommer til at løse trængselsproblemer i fremtiden, vurderer professoren.

- Det giver mening at udbygge vejnettet for at reducere trængselsproblemet, siger Mogens Fosgerau.

Men han påpeger, at det ikke fjerner trængslerne.

- Der er masser af gode ting, man kan gøre, men hvis man vil fjerne trængslen helt, skal man gribe meget drastisk ind ved for eksempel at indføre kørselsafgifter. Det er politisk giftigt og heller ikke sikkert, at det er samfundsøkonomisk den bedste idé.

Facebook
Twitter