Træt af snegle-kørsel: Bilister overvejer jobskifte

Trafikekspert efterlyser mod fra politikerne til at løse trængselsproblemer.

Ole Henriksen pendler fra Silkeborg til Aarhus. En tur der byder på kø tre ud af fem arbejdsdage (Foto: (C) DR Nyheder © (c) DR)

Når Ole Henriksen hver morgen sætter sig bag rattet i sin hvide Renault Megane for at køre turen fra hjemmet i Silkeborg til arbejdspladsen i Aarhus, så ved han, at det risikerer at blive en langsommelig tur.

- Jeg holder i kø i hvert fald tre ud af fem dage. Trafikken mellem Silkeborg og Aarhus er horribel, forklarer den erfarne bilist.

Han er en af de pendlere, der af og til tænker over, om arbejdet virkelig er snegleturen værd.

- Det er en overvejelse, jeg har haft. Men man er ikke herre over den slags. Man tager de jobs, der er spændende, siger Ole Henriksen.

Mange bilister går med de samme overvejelser. En meningsmåling, som Analyse Danmark har lavet for DR, viser, at når morgentrafikken går helt i stå, og motorvejen er oversvømmet af biler, så overvejer en fjerdedel af bilisterne at droppe deres arbejde og skifte til en arbejdsplads, som er hurtigere at komme til og fra.

Virksomheder mister medarbejdere

Det er et problem, når medarbejdere fravælger jobbet på grund af trafik, lyder det fra Michael Svane, der er direktør for Transport og Infrastruktur hos arbejdsgiverforeningen Dansk Industri.

- Det er alvorligt. Vi har lige nu en situation, hvor rigtig mange virksomheder har svært ved at finde den arbejdskraft, de har brug for.

Aarhus Nord er et af de steder, der dagligt byder på kø-kørsel. En meningsmåling Analyse Danmark har lavet for DR viser, at hver fjerde bilist, der oplever trængsel på vejen, overvejer at skifte arbejde, for at kunne komme lettere til og fra jobbet. (Foto: (C) DR Nyheder © (c) DR)

Michael Svane peger på, at det særligt er et problem, hvis virksomhederne mister nøglemedarbejdere.

- Det kan slå rigtig hårdt for de ramte virksomheder. Der er jo heller ingen garanti for, at det så kan lykkes at finde en ny medarbejder, der vil køre turen, forklarer Michael Svane.

Hjemmearbejdspladser holder på medarbejderne

Bo Dencker pendler hver dag mellem Skanderborg og Aarhus. En tur der tager 20 minutter uden for myldretiden og helt op til en time, når trafikken er værst.

Han er direktør i sit eget firma, og de erfaringer, han selv har med trafikken, har fået ham til at træffe et valg for at holde på sine medarbejdere.

- Mine folk bruger cirka halvdelen af deres tid ude hos kunder. De arbejder i forvejen rigtig mange timer og kører langt, så jeg synes næsten ikke, jeg kan bede dem om at kæmpe sig gennem trafikken, for at komme ind til kontoret, siger Bo Dencker.

Derfor stiller han hjemmearbejdspladser til rådighed for sine medarbejdere.

- Det er selvfølgelig godt, at vi har den mulighed, men det er virkelig ikke optimalt i forhold til at udvikle vores forretning, forklarer Bo Dencker.

Politikerne skal stille krav til bilisterne

En del af den trængsel, der hver dag gør det vanskeligt at komme frem gennem trafikken, kan undgås ganske simpelt. Det mener Svend Tøfting, der er Ingeniørforeningens Trafikekspert.

- Men politikerne lider af et ’snoreklipper-syndrom.’ De vil hellere åbne nye vejprojekter end stille upopulære krav til bilisterne, siger Svend Tøfting.

Svend Tøfting vil indføre en hastighedsgrænse på 90 kilometer i timen på motorvejene i myldretiden og tvinge bilisterne til at køre med præcis samme hastighed.

Den ensartede hastighed kan opnås ved at indføre hastighedskontroller målt over hele strækninger, så det er bilistens gennemsnitshastighed, der er afgørende for, om der falder en bøde.

- En ensartet hastighed vil frigive kapacitet, når motorvejen er under spidsbelastning, fordi man undgår opbremsninger, der forplanter sig som chokbølger til hele trafikken, siger Svend Tøfting.

Men det kræver mod fra politikerne, og det har de ikke, lyder det fra eksperten.

- Jeg synes politikerne er meget berøringsangste overfor at stille krav til danskerne om at blive bedre trafikanter, siger Svend Tøfting.

Det afviser Trafikminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance.

- Det har han ikke ret i. Vi gør mange ting for at få bilisterne til at køre sikkert og fornuftigt. Vi har jo blandt andet indført, at man kan få klip i kørekortet, og vi er også klar til at indføre flere stærekasser, så der er blevet indført større sanktioner overfor bilisterne, siger ministeren.

Vejene mangler penge

Hos Dansk Industri håber direktør for Transport og Infrastruktur, Michael Svane, at politikerne snart letter på låget til pengekassen.

Trafik ved Aarhus. En meningsmåling, som Analyse Danmark har lavet for DR, viser, at når morgentrafikken går helt i stå, og motorvejen er oversvømmet af biler, så overvejer en fjerdedel af bilisterne at droppe deres arbejde og skifte til en arbejdsplads, som er hurtigere at komme til og fra. (Foto: (C) DR Nyheder © (c) DR)

- Når så mange overvejer at droppe jobbet på grund af trafik er det i høj grad et signal til vores politikere om, at de er nødt til at gøre noget for at nedbringe trængslen, og det vil sige at, vi er nødt til at investere i vores infrastruktur igen.

Trafikminister Ole Birk Olesen fra Liberal Alliance er opmærksom på problemet.

- Det er alt for mange, når 25 procent af de bilister, der oplever kø, overvejer at droppe jobbet på grund af trængsel. Det er udtryk for, at vi skal i gang med at investere i vejene, så de kan håndtere den trafik, der er.

Ministeren understreger, at vejnettet har første prioritet i den kommende tid, men der er ikke nye midler til investeringer før 2021.

Vil gerne cykle på Job

Ole Henriksen fra Silkeborg er særligt træt af de sidste 10 kilometer frem mod Aarhus.

Aarhus Nord ved Søften. Her er der hver morgen meget tæt trafik. Billedet her er taget fredag den 26. oktober klokken 7.30 (Foto: (C) DR Nyheder © dr)

- De sidste fire gange jeg har skiftet job, har jeg haft en målsætning om at kunne cykle på arbejde.

Alligevel sætter han sig troligt i den hvide Renault Megane for at køre 55 kilometer til Aarhus.

- Det job man gerne vil have er jo ikke altid inden for cykelafstand fra, hvor man bor, konstaterer Ole Henriksen.

Facebook
Twitter