Trafikforsker: Kun billigere billetter kan få flertallet til at tage toget

Den nye togfond alene får ikke flertallet af danskerne til vælge kollektiv trafik fremfor egen bil. Billetpriserne skal ned, lyder det fra ekspert.

IC4-tog. (Foto: Claus Fisker © Scanpix)

Med vedtagelsen af togfonden kan danskerne se frem til hurtigere tog og kortere rejsetid mellem landets største byer.

Men ifølge trafikforsker ved Roskilde Universitet Per Homann Jespersen skal der dog nye pristiltag på bordet, før et flertal af danskere hellere vil vælge toget end køre på arbejde via motorvejen.

Aftalen om forbedringer i den kollektive trafik til 28,5 milliarder, som regeringen sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti er blevet enige om, skal ellers få flere til at lade bilen stå.

- Hvis det skal have den brede effekt, skal vi tænke mere på billetpriserne. Der skal vi have nogle initiativer, som flyselskaberne har, så vi kan få billigere billetter og derved få fyldt togene. Vi skal blandt andet have fat i dem, der ikke har råd til at betale de dyre togbilletter, siger Per Homann Jespersen til DR Nyheder.

Billetpriser stiger igen i år

De sidste ti år er priserne på den kollektive trafik steget to en halv gang så meget som de generelle priser i samfundet, og det er fortsat langt dyrere at køre på skinnerne end at køre i egen bil.

Og 19. januar bliver det endnu dyrere at køre med både DSB og Arriva. Selskaberne må hæve priserne med 1,3 procent om året, og den stigning har man foretaget i år.

Nabolande er foran os

Per Homann Jespersen fortæller, at man i mange af vores nabolande allerede har indført store prisforskelle på togbilletterne, og det kan vi lære meget af i Danmark.

- Man kan få en større effekt (i antallet af passagerer, red.), hvis man begynder at differentierer billetpriserne. Det gør man for eksempel i Sverige på hurtigtogene. Det skal vi også gøre i Danmark. Vi har Orangebilletter i forvejen, og det er noget i den stil, der skal udbredes meget mere, siger han med henvisning til DSB's særlige billettype med rabat.

Orangebilletter gælder til rejser på tværs af landet. Billetterne gælder ikke i myldretiden og afhænger af, hvor langt man rejser, hvor fyldt et tog er, og hvornår man køber sin billet.

Ny trafikkontrakt skal først på plads

DSB kan ikke at forholde sig til prisnedsættelser på togbilletterne på nuværende tidspunkt, oplyser selskabet til DR Nyheder.

Det skyldes, at DSB snart forhandler en ny trafikkontrakt med transportministeriet.

I 2011 gik regeringspartiet SF til valg på at sænke billetpriser på tog og bus i hovedstaden med op mod 40 procent. Det valgløfte, har transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) erkendt, er brudt.

Hun har sagt, at det ikke har været muligt at sænke priserne på grund af finanskrisen.

Facebook
Twitter