Trafikråd om udlejer af el-løbehjul: 'Fuldstændig uacceptabelt'

Direktør i Rådet for Sikker Trafik tvivler på, at Tier har den lovpligtige forsikring.

Brugere af el-løbehjul i København ved reelt ikke, om de er forsikrede eller ej, hvis de lejer hos firmaet Tier. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

De danske myndigheder må på banen og sikre, at det tyske el-løbehjulsfirma Tier overholder loven og gør det muligt for brugerne at fremvise dokumentation for, at de er forsikrede.

Sådan lyder det fra administrerende direktør Mogens Kjærgaard fra Rådet for Sikker Trafik, der slet ikke er sikker på, at firmaet overhovedet har tegnet den lovpligtige forsikring på nuværende tidspunkt.

Dermed risikerer brugerne af Tier at få en bøde, fordi politiet til enhver tid kan afkræve dem dokumentation for en ansvarsforsikring, der dækker, hvis en bruger af el-løbehjulet skader andre personer eller deres ting i trafikken.

- Vi tror ikke, at Tier har forsikringen, og det er et kæmpe problem. Formelt lever forbrugerne ikke op til de krav, der er i lovgivningen, siger Mogens Kjærgaard.

- Det er fuldstændig uacceptabelt. Jeg synes, det er et anliggende for myndighederne, når der er så stor en kommerciel part inde i København, som har hundredevis af løbehjul, som bruges af tusindvis af mennesker hver evig eneste dag, siger han.

Tier svarer ikke

Tyske Tier er det ene af to firmaer, der lejer el-løbehjul ud i København, efter at det blev lovligt at køre på dem i en forsøgsordning fra årsskiftet.

Det andet er svenske VOI. På deres hjemmeside skriver de tydeligt, at brugerne er ansvarsforsikret igennem Købstædernes Forsikring.

I Vois app fremgår det tydeligt, at brugere er dækket af en ansvarsforsikring.

Tier skriver direkte modsat i deres app, at firmaet fralægger sig ethvert ansvar, hvis en tredjepart kommer til skade.

- I tilfælde af et uheld påtager brugeren sig ansvaret, såfremt denne bærer skylden herfor. Dette ansvar omfatter under alle omstændigheder en forpligtelse til at udbedre skaderne og dække tab, som tredjeparter påføres, heddet det på Tiers hjemmeside.

Tier har oplyst til DR Nyheder, at de overholder alle forsikringslove, men firmaet vil ikke dokumentere det og svarer ikke på konkrete spørgsmål.

DR Nyheder har blandt andet spurgt om navnet på det forsikringsfirma, de påstår at bruge. Og om årsagen til, at brugerne ikke kan finde oplysninger om en eventuel forsikring på hverken hjemmeside eller i app.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik er det komplet uholdbart, at der vedbliver med at være uvished om brugernes forsikringsforhold.

- Som bruger kan du i realiteten stille dig op på et løbehjul i god tro, og så risikerer du at blive involveret i et uheld, og så er der ingen garanti for at være forsikret, som man ellers skal være, siger Mogens Kjærgaard.

Færdselsstyrelsen skrev 7. marts til Tier og VOI og orienterede dem om den gældende lovgivning, herunder kravet om lovpligtig ansvarsforsikring. Styrelsen agter foreløbig ikke at gøre mere i sagen.

DR Nyheder forsøger at få en kommentar fra Transportministeriet og transportordførerne.

  • REGLER FOR EL-LØBEHJUL

  • El-løbehjul, der er tilladt i trafikken, må højst kunne køre 20 km/t med motorkraft alene.

  • Der må ikke være noget sæde på løbehjulet.

  • Løbehjulet skal være CE-mærket. Det må højst veje 25 kg., være max 2 meter langt og 70 cm bredt.

  • Løbehjulet skal være forsynet med en rød refleks bagpå, en hvid refleks foran og gule eller hvide reflekser på hver side. Reflekserne skal være godkendte og opfylde samme krav som reflekser på cykler.

  • Du skal køre med lys på hele døgnet. Du skal have en hvid lygte foran og en rød lygte bagpå. Lygterne skal sidde på løbehjulet og være tydeligt synligt på mindst 300 meters afstand.

  • Du skal følge cykelreglerne, og du skal køre på cykelstien, hvor der er cykelsti.

  • Du skal være fyldt 15 år.

  • Du må ikke have passager med løbehjulet.

  • Børn under 15 år må kun køre på elektrisk løbehjul i trafikken, hvis barnet er sammen med en voksen på 18 år eller derover, som har kontrol over barnets kørsel. På lege- og opholdsområder er der dog ikke krav om, at børn, der kører på elektrisk løbehjul, skal være sammen med en voksen.

  • Promillegrænsen er 0,5, og der er nulgrænse for ulovlige stoffer

  • Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Facebook
Twitter