Trafikselskab vil undersøge brystreklamer på busser

Movia lader årelang debat om brystreklamer blusse op igen, fordi selskabet er kommet i tvivl, om reklamerne skader unge pigers selvværd.

Flere henvendelser fra borgere får nu Movia til at se på, om de fremover skal vise reklamer for plastikoperationer. (Foto: Nobilior (modelfoto) © Scanpix)

Er det i orden at reklamere for silikonebryster på busser?

Det spørgsmål vil trafikselskabet Movia nu forsøge at finde svar på, skriver Politiken.

Efter flere år med store reklamebannere på busserne tager trafikselskabet selv sagen op for at se nærmere på markedsføringen af plastiskbrysterne.

Det er ikke billederne af brysterne, der kan være problematisk, men derimod reklamernes signalværdi, siger bestyrelsesformand for Movia og borgmester i Herlev Kommune Thomas Gyldal (S).

Til DR Nyheder oplyser han, at Movias bestyrelse ikke tidligere har haft brysterne på dagsordenen, men at flere klager fra borgere nu får dem til at sætte reklamerne på dagsordenen til bestyrelsesmødet i maj.

- Vi har ikke taget stilling til, om reklamerne er i orden, men vi ønsker at undersøge påstanden om, at de har en betydning for unge pigers selvværd, siger han.

Vil diskutere reklamerne med andre selskaber

Men Movias bestyrelse er nødt til at finde ud af, hvordan andre trafikselskaber har forholdt sig til reklamer for plastikkirurgi, før de vil tage stilling til, om reklamerne skal forbydes på busserne, forklarer Thomas Gyldal.

Det er privatklinikken Nygart, som siden 2007 har købt sig til reklame på de københavnske busser.

En feministisk aktionsgruppe har ifølge Politiken tidligere lavet en virtuel kampagne som modsvar, hvor de fotomanipulerede brystreklamen, så brysterne blev erstattet af en penis og ordene 'Ny pik?' med henvisning til brystreklamernes budskab 'Nye bryster?'.

Kvinderådet viste naturlige bryster

Og reklamerne for brystoperationerne fik i 2012 Kvinderådet til at igangsætte en kampagne, hvor en række kvinder satte deres naturlige bryster til offentlig skue.

Debatten om brystreklamerne har kørt i mange år. Hvorfor vil I først se på sagen nu?

- Der er ikke nogen i bestyrelsen, som har rejst problematikken før, men vi har fået flere breve fra borgerne, og det er vel ikke så mærkeligt, at vi ønsker at tage borgernes henvendelser alvorligt, siger Thomas Gyldal.

Hvor god en forretning har reklamerne været for Movia?

- Det har ikke noget med forretningen at gøre. Det er eksterne selskaber, som sælger reklamerne, men vi har etiske retningslinjer for, hvad vi kan reklamere med. Og nu har vi brug for mere viden om reklamerne, før vi tager stilling, siger bestyrelsesformanden.

Godt med etiske regelsæt

Hos Kvinderådet er de glade for, at Movia nu vælger at tage stilling til brystreklamerne, fortæller sekretariatsleder Randi Theil.

Efter deres kampagne forrige år fik de meget positiv respons fra både mænd og kvinder, som ønskede at debattere kvindeidealer.

- Vi kommer ikke med nogen løftet pege finger. Kvinder er bestemt selv i stand til at reflektere over, hvad de skal gøre med deres egen krop.

- Men det påvirker os alle at se reklamer, som opfordrer os til at købe et andet udseende. Vi synes, det er en god idé at have etiske regelsæt for, hvad man skal reklamere for og hvordan, siger hun til DR Nyheder.

Facebook
Twitter