Trafikselskaber gør det dyrere at køre på røven: Fremover koster det 1.000 kroner at køre uden billet

Forbrugerrådet Tænk undrer sig over, at afgift øges med 33 procent.

Trafikselskabet Movia og en række andre trafikselskaber justerer taksten, så det fremover koster 1.000 kroner at køre uden billet mod 750 tidligere. (arkivfoto). (Foto: Ida Marie Odgaard © Scanpix Denmark)

Det er aldrig rart at blive pålagt en kontrolafgift for at køre uden billet i toget eller bussen, men fremover kommer det til at gøre endnu mere ondt på pengepungen.

En række trafikselskaber sætter nemlig afgiften til "gratisterne" op. Fra 750 kroner til 1.000 kroner.

For Movia, der kører bus og lokaltog på Sjælland, sker det fra 1. oktober, mens Arriva allerede har gjort det, og de jyske trafikselskaber, Midttrafik, Fynbus og Nordjyllands Trafikselskab, indfører takstændringen fra 1. september i år.

Årsagen er, at kontrolafgiften ikke er blevet justeret siden 2011, forklarer Movias ressourcedirektør, Eskil Thuesen.

- Både billetpriserne og lønninger er steget siden da, siger han.

- Der skal jo være en sammenhæng mellem, hvor meget det koster at købe en almindelig billet, og hvor meget det koster i kontrolafgift, hvis man ikke køber en billet, siger han.

Tænk undrer sig

Men i Forbrugerrådet Tænk undrer man sig over, at afgiften med ét hug hæves med 33 procent.

Hvis taksterne løbende havde fulgt med de øvrige priser i samfundet, skulle de 750 kroner i kontrolafgift fra 2011 i dag være blevet til 860 kroner.

- Så vi står lidt undrende over, hvorfor de hæver det til 1.000 kroner, siger Lars Wiinblad, projektchef i Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, der arbejder for passagernes rettigheder i den kollektive trafik.

Han understreger, at folk naturligvis skal købe billet, men at undersøgelser viser, at omkring halvdelen af de rejsende finder det udfordrende at gennemskue billetsystemet, når de skal på uvante rejser.

- Hvis man så ovenikøbet kan se, at der er risiko for at få en kontrolafgift på 1.000 kroner - hvis man ved en fejl er kommet til at købe den forkerte billet, en zone for lidt, eller hvad det nu kan være - så er jeg ret overbevist om, at det vil afholde endnu flere mennesker fra at bruge den kollektive trafik, og det, synes vi, er en skidt udvikling, siger Lars Wiinblad, fra Forbrugerrådet Tænk.

'Et underligt signal at sende'

Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, mener, at takstforhøjelsen er for voldsom.

- Vi befinder os i en post-coronatid. Vi kæmper for at få passagerne tilbage i den kollektive trafik, og selvom de selvfølgelig ikke skal tilbage for at køre gratis, så synes jeg, at det er et underligt signal at sende. 750 kroner er da højt nok i forvejen, siger han.

Movias ressourcedirektør Eskil Thuesen mener dog ikke, at afgiftsforhøjelsen er ude af proportioner.

De almindelige billettakster, som reguleres af staten via takststigningsloftet, er siden 2011 steget med 23 procent. Nu sættes kontrolafgiften op med 33 procent, men billetpriserne vil også blive hævet de næste år, siger han.

Arriva, der kører tog på flere strækninger i Jylland, hævede allerede i marts 2021 kontrolafgiften for at køre uden billet. (arkivfoto) (Foto: Henning Bagger © Scanpix Denmark)

- Vores forventning er, at med den inflation, vi har nu, så har de to indhentet hinanden inden for et par år, siger Eskil Thuesen.

- Vi ser ind i, at billetpriserne kommer til at stige med knap 5 procent til januar, og de kommer nok til at stige lige så meget året efter. Så der er væsentlige prisstigninger i de her år, fordi alting bliver dyrere, siger han.

Det er især prisstigninger på diesel og elektricitet, der gør, at trafikselskaberne er nødt til at skrue på priserne.

Flere kører uden billet

Movia håber også, at afgiftsforhøjelsen vil få flere til at huske billet, fordi antallet af "forglemmelser" er vokset fra 3 procent til 4 procent efter corona-tiden, hvor man kunne gå ind bagerst i bussen.

- Vi håber da også, at det kan være en tilskyndelse til, at man husker at betale, siger han.

Henning Hyllested fra Enhedslisten mener dog, at en kontrolafgift på 1.000 kroner kan vælte budgettet hos mange familier. Han mener, at der er andre metoder til at sikre, de rejsende køber billet.

- Så må de sætte nogle flere kontrollører på. I dag er det jo sjældent, at man bliver kontrolleret i bussen, siger han.

Ifølge Movias ressourcedirektør har man dog også ansat flere kontrollører.

- Over de senere år har vi øget antallet af kontrollører. Men vi skal jo også sørge for at kontrolafgiften er i trit med, hvad en billet koster, siger Eskil Thuesen.