Trafikstyrelsen anbefaler at lukke små togstationer

I en ny rapport fra Trafikstyrelsen, er der lagt op til at optimere togtrafikken ved at lukke 19 stationer.

Traffikstyrelsen har set nærmere på muligheden for at åbne nye stationer 166 steder, hvor der har været udtrykt ønske om en ny station. Kun seks steder blev anset som mulige placeringer for nye stationer. (Foto: Rasmus Scharling Toft © DR Østjylland)

Trafikstyrelsen anbefaler i en ny rapport at lukke 19 togstationer, der vurderes at belaste den danske togtrafik. Rapporten kommer i en tid, hvor det danske tognet står foran store forandringer og investeringer.

Blandt andet igennem Togfonden, som med opbakning fra regeringen, SF, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, vil investere 28,5 milliarder i de danske jernbaner.

Trafikstyrelsen har både set på muligheden for at åbne nye stationer og lukke allerede eksisterende stationer.

19 stationer i lukningsfare

Umiddelbart ser det ud til, at det sidstnævnte bliver det mest udbredte. Rapporten anbefaler at lukke 19 stationer, mens den foreslår at undersøge mulighederne for at etablere seks nye stationer.

Stationerne er blevet vurderet på, hvor mange passagerer, der bruger stationen, og hvor meget tid stationerne sparer den enkelte i forhold til, hvor meget andre passagerer bliver forsinket.

Stationerne, der ifølge styrelsen kan lukkes med fordel, er:

S-togsstationer: Kildedal, Skovbrynet og Dyssegård. Fynske stationer: Fruens Bøge, Højby, Pederstrup, Rudme, Stenstrup Syd, Holmstrup, Skalbjerg, Bred og Kauslunde. Jyske stationer: Herning Messecenter, Humlum, Oddesund Nord, Uglev, Ydby2, Tolne og Kvissel.

Færre stationer kan betyde flere togpassagerer

Håbet med at nedlægge de små stationer er at forkorte rejsetiden for de andre gæster på strækningerne. Samtidig regner Trafikstyrelsen med, at lukningen af de mindre stationer vil få flere til at tage toget.

Udenlandske rapporter antyder nemlig, at den forkortede rejsetid, som de færre stop vil betyde, frister flere til at hoppe på toget.

Lukningen af de små stationer vil også føre til væsentlige driftsbesparelser. Oveni det kommer den forventede stigning i indtægter fra billetsalg, som et øget passagertal kan medføre.

På S-banelinjen Hareskovbanen vurderer Trafikstyrelsen, at man kan spare 32 millioner årligt ved at nedlægge stationerne Skovbrynet og Dyssegård og samtidig reducere antallet af tog på strækningen.

Hos Trafikstyrelsen regner de med, at ændringerne på strækningen vil føre til godt og vel 650.000 flere passagerer i togene.

Facebook
Twitter