Tema Aarhus Letbane

Trafikstyrelsen gav ikke letbaneoperatør grønt lys efter tilsyn

Der mangler stadig få ting før endelig godkendelse, lyder det fra styrelsen.

- Jeg tør godt vove mig så langt ud og sige, at det ikke er Keolis, som har det største udestående i forhold til, at Aarhus Letbane kan komme ud at køre, siger Kåre Clemmesen fra Trafikstyrelsen. (Foto: henning Bagger © Scanpix)

De hårdt prøvede aarhusianere må væbne sig med tålmodighed lidt endnu, før de kan stige op i byens nye letbane, som har kostet skatteyderne omtrent 3,5 milliarder kroner.

For der er nemlig stadig problemer hos både Aarhus Letbane og hos Keolis, som skal stå for den daglige drift af letbanen.

Aarhus Letbane kæmper med at få sine tekniske sikkerhedsregler på plads, og Trafikstyrelsen forventer, at de bliver godkendt i uge 50, hvorefter letbanen kan medtage passagerer.

Hos Keolis mangler der også stadig det sidste. Trafikstyrelsen var tirsdag på et såkaldt funktionstilsyn hos operatøren og forventede, at de herefter kunne give dem grønt lys.

PROBLEMERNE MED LETBANEN

Da Trafikstyrelsen 20. september ikke gav den endelige godkendelse til, at letbanen kunne køre med passagerer skyldtes det forhold hos både Aarhus Letbane og Keolis.

Aarhus Letbane fik nemlig ikke godkendt alle sine tekniske sikkerhedsregler. Det er regler som omhandler fremtidigt vedligehold af letbanen. De er stadig ikke endeligt godkendt i dag og ifølge Aarhus Letbane skyldes det, at der er manglende argumentationsdybde i deres beskrivelse. Trafikstyrelsen håber på, at de kan godkende de tekniske sikkerhedsregler i midten af december.

Keolis fik ikke godkendt det såkaldte ledelsessystem, der er et system til at beskrive processer, procedurer og instrukser i forbindelse med sikkerheden af driften. Med andre ord deres planer for den daglige sikkerhed på letbanen. Ledelsessytemet er heller ikke godkendt endnu.

Det endte dog ikke med at være tilfældet, fortæller Kåre Clemmesen, der er vicedirektør i Trafikstyrelsen.

- Der mangler stadig et par udeståender, siger han og fortæller, at han forventer, at tilladelsen kan gives til Keolis inden for kort tid. Tilladelsen kan formentlig gives uden, at styrelsen behøver at komme på et nyt besøg.

I har meldt ud, at letbanen kan komme ud at køre med passagerer i uge 50. Kan Keolis' manglende tilladelse blokere for det?

- Jeg tør godt vove mig så langt ud og sige, at det ikke er Keolis, som har det største udestående i forhold til, at Aarhus Letbane kan komme ud at køre, siger vicedirektøren.

Keolis bekræfter i et skriftligt svar, at de endnu ikke har fået de sidste tilladelser på plads:

-Vores vurdering er, at tilsynet er forløbet meget positivt, og der mangler kun et enkelt svar, som afleveres i dag. Herefter er forløbet gennemført for Keolis’ vedkommende, og vi vil imødese den afsluttende sagsbehandling hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, siger kommunikationschef Kasper Carstensen.

Får en bunke papirer i næste uge

Mens Keolis kæmper for at få det sidste på plads, så er problemerne nemlig lidt større hos selve Aarhus Letbane. De sender i næste uge en opdateret version af deres tekniske sikkerhedsregler.

Herefter skal Trafikstyrelsen cirka bruge to uger, før de beslutter, om de kan give letbanen grønt lys til at køre med passagerer.

- Normalt er vores sagsbehandlingstid seks uger, men fordi vi har været igennem materialet før - og fordi vi sætter alle kræfter ind - så kommer det til at tage cirka to uger, siger Kåre Clemmesen fra Trafikstyrelsen.

Samme melding lød fra styrelsens øverste direktør, Carsten Falk Hansen, der i dag var til møde med Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S), regionsrådsformand i Region Midtjylland Bent Hansen (S).

- I de par måneder, der er gået, siden den aflyste åbning, er kvaliteten af det materiale, der bliver leveret, blevet væsentligt bedre. Så vores forventning er, at når vi har set materialet, vil det være af en sådan kaliber, at vi kan få letbanen ud at køre i uge 50, sagde Carsten Falk Hansen efter mødet.