Trafikudspil gav ingen afklaring for Ole: Han ved stadig ikke, om huset skal rives ned eller ej

Det er stadig uklart, om den såkaldte timemodel mellem de største byer bliver realiseret.

Skal der være en times kørsel i tog mellem Odense og Aarhus kan det koste 71-årige Ole Sørensens hus på på Mødebovej i Solbjerg. (© dr)

Egentlig kunne Ole Sørensen godt tænke sig at renovere huset i Solbjerg lidt syd for Aarhus.

Her har han boet siden 1992, og det er blandt andet køkkenet, han gerne ville friske op, men han ved stadig ikke, om det kan betale sig.

Huset er nemlig et af flere huse i byen, der risikerer at blive eksproprieret og revet ned, hvis planerne om en times kørsel med tog mellem Aarhus og Odense bliver en realitet.

- Jeg tør ikke rigtig gå i gang, så længe jeg ikke ved noget. Hvis jeg går i gang, så kan det være, at der går et år eller to, og så beslutter de sig for, at det skal væltes, forklarer den 71-årige mand.

Samme situation stod han i, da DR besøgte ham i 2019:

Derfor fulgte han også med, da regeringen i går præsenterede sit udspil til, hvor der skal anlægges nye veje og jernbaner i Danmark. Men her var der intet nyt om situationen for Solbjerg.

Og Ole Sørensen er ved at være rigtig godt træt af, at beslutningen - som han har afventet i flere år - trækkes ud.

- Kunne de politikere bare komme med et svar - kommer den, eller kommer den ikke.

Frem og tilbage med togfonden

I 2014 indgik regeringen - Socialdemokratiet, Radikale og SF - sammen med Enhedslisten og Dansk Folkeparti det såkaldte togfond-forlig.

Aftalen skulle blandt andet sikre timedrift mellem de store byer, så det eksempelvis kunne ville tage to timer at køre med tog fra Aarhus til København.

For at det kan lade sig gøre, kræver det dog en ny banestrækning mellem Hasselager og Hovedgård med tre mulige linjeføringer øst, vest eller midt igennem Solbjerg. Og bliver det den centrale linje, så må Ole Sørensen hus altså væk.

I 2019 meldte Dansk Folkeparti sig ud af forliget og trak for en stund tæppet væk under planerne. Samme år blev der dog afholdt folketingsvalg, der gav Socialdemokratiet regeringsmagten. Dermed fik de øvrige partier i aftalen atter flertal til at kunne gennemføre planerne om timemodellen, hvis de fortsat ønsker det.

Da regeringen i går præsenterede sin infrastrukturplan var der dog ingen konkrete meldinger om timemodellens fremtid.

Med andre ord fortsætter uvisheden for blandt andre Ole Sørensen og de øvrige borgere i Solbjerg, og det er altså uklart, om - og i så fald hvornår - projekterne i Togfonden bliver realiseret.

Må sælge huse med tab

Usikkerheden påvirker i høj grad lokalsamfundet, fortæller Lars Sidelmann, der er daglig leder ved Danbolig i Beder tæt på Solbjerg.

Som ejendomsmægler i området har han set, hvordan priserne på huse i nærheden af den potentielle linje er faldet i værdi - nogle er blevet decideret usælgelige. Flere af de huse, som ligger lige der, hvor linjen muligvis kommer til at løbe, har Banedanmark allerede overtaget i en fremrykket ekspropriation.

- Vi har haft kontakt til nogen, der har stået i nogle trælse situationer, hvor de har været tvunget til at sælge deres hus med tab på grund af det her, fortæller han.

Blandt de kunder var en ældre dame, der var blevet alene og ikke havde råd til at sidde i sit hus længere. I første omgang forsøgte mæglerfirmaet at hjælpe hende med at få en fremrykket ekspropriation, men fordi huset ikke lå tæt nok på den foreslåede baneføring, kunne det ikke lade sig gøre.

- Hun måtte sælge huset til under den værdi, det havde haft, hvis det her baneforslag ikke lå der. Hun tabte adskillige hundredetusinder på det her projekt, siger han.

Malurt i bægeret

Det er ikke kun strækningen omkring Solbjerg, der er afgørende for at få togturen mellem Aarhus og Odense ned på en enkelt time.

Et andet element af planerne var etableringen af en ny togbro over Vejle Fjord, der skulle skære seks minutter af rejsetiden.

Her har flere borgere også fået en fremrykket ekspropriation af deres huse, mens andre fortsat lever med usikkerheden. Derfor ærgrer det også borgmester i Vejle Kommune, Jens Ejner Christensen (V), at infrastrukturplanen ikke gav nogen afklaring.

- Det er et meget, meget naturskønt område, som det går igennem, og der er ret store herlighedsværdier forbundet med mange af de huse, som er omfattet af det her. At henholde familier og personer i uvished i så lang tid synes jeg ikke er rart, siger han.

- At vi stadig har nogle hængepartier i et ellers spændende oplæg til infrastrukturinvesteringer er med til at drysse lidt malurt i bægeret.

Borgmesteren tror dog ikke selv på, at broen kommer, selvom regeringen fastholder at bakke op om Togfonden.

- En investering til så mange penge, hvor man kun kan spare ganske få minutter, det kan jeg simpelthen ikke forestille mig, at man vedtager i Danmark.

Brug for flere initiativer for at sikre togfonden

Ifølge transportminister Benny Engelbrecht (S) står regeringen "last og brast" med Togfonden, hvori timemodellen indgår.

Alligevel er han ikke klar til at sætte en dato for, hvornår timemodellen kan realiseres.

- Nogle af de rejsetidsgevinster, som kan opnås med Togfonden, kan kun lade sig gøre, hvis vi også laver en række andre investeringer. For eksempel har vi et meget markant vedligeholdelsesefterslæb på jernbanen, siger han.

Derudover peger ministeren på, at regeringen vil have undersøgt mulighederne for en tredje forbindelse over Lillebælt ligesom elektrificeringen af jernbanenettet og udskiftningen af signaler først skal være gennemført. Et arbejde, der ifølge Benny Engelbrecht først er færdigt i slutningen af dette årti.

- Derfor er der også nogle elementer i Togfonden, som vi er nødt til at vente med at gennemføre, til vi er kommet i mål med de enorme investeringer, som vi er i gang med allerede. Men midlerne til Togfonden er sikret med den her plan.

Ifølge Benny Engelbrecht vil regeringen drøfte elementerne i Togfonden med de øvrige partier, der er en del af forliget, i en separat forhandling.

Dermed er det stadig uklart, om projekterne i Togfonden bliver realiseret. Og om Ole Sørensen nogensinde kan få renoveret sit køkken.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk