Transportminister kræver tjek af forsinket signalarbejde

Et nyt signalprojekt på det danske jernbanenet har kurs mod flere forsinkelser og en gigantisk ekstraregning.

Første stækning med nye signaler er S-banen mellem Hillerød og Hellerup, og det fungerer ikke endnu (arkivfoto). (Foto: Ida Marie Odgaard © Scanpix)

For 20 milliarder kroner skal Banedanmark udskifte alle togsignaler i hele Danmark, men projektet er allerede forsinket to år, og reserven på fire milliarder kroner er brugt, skriver Jyllands-Posten.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil derfor inddrage eksperter udefra til at lave et tjek af hele signalprojektet.

- Der er fortsat usikkerheder forbundet med planen for udrulningen. Jeg vil derfor tage initiativ til, at der gennemføres en ekstern kvalitetssikring af signalprogrammets opdaterede tidsplaner og økonomi, siger han til avisen.

Siden februar sidste år har Banedanmark forsøgt at få signalerne på den første strækning, S-banen mellem Hillerød og Hellerup, til at fungere.

Men introduktionen af det nye system har ikke været uden problemer. Før de nye signaler kom 93 procent af togene til tiden. Nu gælder det 86 procent.

I går meddelte Banedanmark, at det er nødvendigt at forlænge rejsetiden på strækningen Hillerød-Jægersborg med op til fem minutter, fordi de nye signaler har givet togene problemer med at bremse.

Programdirektør i Banedanmark Jan Schneider-Tilli erkender, at projektet er sårbart.

Der er bevilget 19,6 milliarder kroner på finansloven 2017 til signalprogrammet.

/ritzau/