Trods fejl: Minister afviser at sætte folkeskolens læsetest i bero

De nationale læsetest skal granskes grundigt efter fejl, siger Merete Riisager.

De nationale læsetest i folkeskolen står nu til at blive ændret, efter at forskere har fundet fejl. (Foto: martin sylvest andersen © Scanpix)

De nationale læsetest i folkeskolen bliver nu sendt til reparation af undervisningsminister Merete Riisager (LA).

Det sker, efter at et nyt forskningsprojekt har vist, at læsetesten er temmelig upræcis.

- Testen skal sendes til syn og formentlig også til reparation. Det har jeg det okay med, for vi har at gøre med en test, der er cirka ti år gammel, og i en teknologisk tidsalder er det ganske meget, siger Merete Riisager.

Ifølge forskerne bag rapporten kan en elev, der burde få 50 point i læsetesten, få alt mellem 16 og 84 point, alene fordi testen måler forkert. Det skriver Politiken.

Testene kan derfor også have konsekvenser for elever, der eksempelvis er ordblinde, påpeger forskerne.

De anbefaler at sætte testene i bero, imens de bliver set efter i sømmene. Men det lægger undervisningsministeren ikke op til - hun vil i første omgang drøfte sagen i forligskredsen.

Folkeskolerne gennemfører i øjeblikket testene, fremgår det af Undervisningsministeriets hjemmeside.

Minister: Hvad er formålet?

Undervisningsministeren holder fast i, at læsetest er et godt værktøj, som hun gerne vil fortsætte med at bruge - bare på en anden måde i fremtiden.

- Test er et godt og vigtigt værktøj, men det trænger i den grad også til at blive kigget efter i sømmene. Så det er det, vi gør.

Men de her forskningsresultater er vel ikke specielt tilfredstillende?

- Nej. Der findes ingen test i verden, der er perfekt. Uanset hvordan man skruer den sammen, så måler den kun lige præcis det, den stiller spørgsmål i. Man skal aldrig tro, at en hvilken som helst test er en beskrivelse af hele elevens faglighed.

- Vi skal med et gennemsyn finde ud af, hvad det egentlig er, vi vil med de her test. Det er det eneste værktøj, hvor vi gennemfører en test på alle elever på en årgang, så det er den eneste måde, man kan følge en population. Det er der musik i. Man kan se, om en skole er i seriøse problemer, og man kan følge en udvikling, siger Merete Riisager.

Afviser stop

Har man taget de forbehold til testen, du nævner, i tilstrækkelig grad igennem årene?

- Da man satte dem i søen, var man måske meget håbefuld om, at de her test skulle kunne alting. De skulle både være et pædagogisk værktøj og måle nationalt og kommunalt. De skulle kunne det hele.

- Der tror jeg, det er vigtigt med gennemsynet, at man beslutter, hvad det vigtigste er. Og så skal vi bygge og rekonstruere de nationale test i forhold til den målsætning, siger undervisningsministeren.

Formand for Skolelederforeningen, Claus Hjortdal, mener, at politikere og medier overvurderer betydningen af de nationale test. Han understreger, at der er flere redskaber til at vurdere elevernes faglighed.

Undervisningsminister Merete Riisager er kaldt i samråd i sagen. Både Socialdemokratiet og SF kræver, at testene bliver sat i bero, mens evalueringen foregår. Samme krav kommer fra Danmarks Lærerforening.

Facebook
Twitter