Tropenætterne tager søvnen fra mig: Tankerne kører i ring og om lidt ringer vækkeuret

De varme nætter gør søvnen - eller manglen på samme - nærmest ulidelig. Hvordan bryder jeg de negative tanker?

Det kan være svært at finde sig til rette i sengen, når den står på tropenætter med over 20 graders varme, som det er tilfældet i øjeblikket. (Foto: liselotte sabroe © Scanpix)

Det er stadig mørkt udenfor, så klokken er nok ikke ved at være fem endnu. Men det er varmt, som om klokken var fem om eftermiddagen.

Men hvad er klokken egentlig? Hvor længe har jeg sovet? Uret på telefonen siger 02:36. Det er vel halvanden times tid. Vækkeuret ringer 04:15. Hvis jeg er heldig, når jeg altså omkring 3,5 timers søvn, inden jeg møder på arbejde klokken lidt over fem.

Egentlig skulle jeg have sovet omkring klokken 22. Senest klokken 23. Men varmen gør det helt umuligt, og jeg har kastet mig fra side til side i sengen. Ligget under dynen. For varmt. Oven på dynen. Stadig for varmt. Dynen på gulvet og så under et dynebetræk. Bedre, men stadig varmt.

Det tager mindst to timer at falde rigtigt i søvn.

Det er jo bare et par grader varmere om natten, end det plejer at være. Men hvordan kan et par grader gøre, at det tager flere timer at falde i søvn? Og så ikke engang sådan rigtig ordentlig søvn.

Spørgsmålene kan DR's sundhedskorrespondent, Peter Qvortrup Geisling, hjælpe med at finde svar på.

Peter Qvortrup Geisling: Man får det skidt og bliver helt klistret til, hvis man ikke kan komme af med varmen, på grund af for høj luftfugtighed. Så vågner man hele tiden og er lidt ved siden af sig selv. Derfor er det godt at få gennemtræk. Og man bliver altså ikke forkølet af at være i træk.

Efter en time i sengen er det ikke bare varmen, der driver mig til vanvid. Det er også tankerne. Kan jeg nu nå at købe ind, inden min aftale efter arbejde? Hvordan skal sofaen egentlig stå inde i stuen? Hvorfor var det, at jeg sagde sådan i den situation?

Peter Qvortrup Geisling: Ting man slås med til daglig eller ting, der stresser én, dukker op. Og det kan genere ens nattesøvn. Både varme og kolde temperaturer kan give stress.

Okay, nu er det ikke bare tankerne, der kører i ring og i en mere og mere destruktiv retning. Nu begynder jeg at være decideret frustreret over ikke at kunne sove, og jeg er for længst begyndt at tælle på, hvor få timer søvn jeg egentlig når, inden vækkeuret ringer.

For hvert søvnløst minut vokser frustrationen. Nu er jeg med sikkerhed dødsens træt på arbejde, når jeg møder. Og så bliver det bare en lang og træls dag, hvor der ikke rigtig er noget, der spiller.

Jeg ved godt, at det slet ikke gør det nemmere at falde i søvn at blive frustreret. Tværtimod. Men jeg har prøvet at tælle mine vejrtrækninger, som andre tæller får. Fra nul til 100. Det har jeg måske gjort otte gange, og det virker heller ikke, så frustrationen er vel ligeså fin.

Peter Qvortrup Geisling: Vores organismer fungerer bedst ved 37 grader, så kører alle processer i hjernen optimalt. Hvis det forskydes bare en smule, og man begynder at få ubehag og ikke kan finde en god sovestilling, kan det blive klaustrofobisk.

Ikke desto mindre er klokken altså 2:36, og jeg er vågen igen. Så skal vi starte forfra. Det tager mindst halvanden time at falde i søvn igen.

Så hvordan gør jeg det? Altså får mig selv til at falde i søvn igen. Jeg kan jo ikke stå op midt om natten og tage et lunt bad igen, som alle søvneksperter foreslår i disse dage, fordi det åbenbart får kropstemperaturen til at sænke sig og dermed virker beroligende.

Måske har søvneksperterne ret. Måske er jeg nødt til bare at acceptere, at jeg ikke får sovet nok, når det er så varmt. Og så må jeg jo tage deres velmenende råd til mig og bare håbe, at de virker i aften.

Facebook
Twitter