Trustpilot: Nye regler kan komme anmelderfusk til livs

Både forbrugere, virksomheder og anmeldelsessider har brug for rammer for brugeranmeldelser. Det mener direktør i landets største anmeldelsessite, som byder nye retningslinjer velkomne.

På Trustpilot kan brugerne anmelde alt fra tøjbutikker, til rejsebureauer og automekanikere. (© Colourbox)

Det skal ikke længere være muligt for virksomheder at fabrikere eller anskaffe sig positive brugeranmeldelser på nettet, uden at forbrugerne opdager det.

Det er humlen i et udkast til et sæt nye retningslinjer fra forbrugerombudsmanden, der skal skabe åbenhed og bedre kontrol med brugeranmeldelser, skriver Jyllands-Posten.

Og det er nødvendigt med retningslinjer, lyder det fra stifter og direktør for anmeldelsessitet Trustpilot.dk, Peter Mühlmann, som byder de nye rammer velkommen.

Rammer kan mindske fup

- Vi ser jævnligt, at vi bliver nødt til at gå ind og fjerne anmeldelser, som vi mistænker for at være skrevet af folk, der ikke har været kunder i virksomheden. Det er noget, de her retningslinjer kan være med til at råde bod på, siger Peter Mühlmann til DR Nyheder.

Af udkastet fremgår det ifølge Jyllands-Posten, at indsamling af anmeldelser skal ske på en "objektiv måde, der kan kontrolleres", og at det tydeligt skal fremgå, om en offentliggjort brugervurdering er indgivet "uanmodet", "efter opfordring" eller "indgivet mod betaling eller anden fordel"

God adfærd vil blive nemmere

Hos Trustpilot håber Peter Mühlmann på, at de nye retningslinjer kan gøre det helt klart for virksomhederne, at fabrikerede anmeldelser ikke er acceptable - også selvom langt de fleste virksomheder ikke er interesserede i at snyde.

- Jeg håber retningslinjerne gør det meget klart overfor virksomhederne, at det ikke er okay, hvis direktøren eller de ansatte beslutter sig for at udgive sig for kunder og så skrive nogle falske rosende ord, siger han og fortsætter:

- Hvis man gør det klart for virksomhederne, hvad der er tilladt, og hvad der er god adfærd, og hvad der ikke er god adfærd, så tror jeg, det gør det nemmere for dem at følge de rammer, siger han.

Ifølge Peter Mühlmann benytter man hos Trustpilot både computeralgoritmer og tips fra brugerne til at opsnappe de falske anmeldelser.