Turister om Danmark: Kedeligt, dyrt og dårlig mad

Attraktioner og service skal være markant bedre, hvis vi skal have turisterne tilbage. Sådan lyder dommen fra turist-topfolk.

Danmark er for dårlig til at overraske turisterne positivt, erkender en stribe topfolk i dansk turisme i en ny rapport.

Konklusionen er, at Danmark skal forbedre sine turismeprodukter og service markant, hvis turisterne skal vindes tilbage, skriver Berlingske.

- Skrækscenariet er, at Danmark som turismeland når en situation, hvor det er for sent at rette op på udviklingen, siger hoteldirektør Dorte Krak, der er formand for det regeringsnedsatte Væksteam for Turisme og Oplevelsesøkonomi.

Otte anbefalinger

Det offentliggør i dag en kritisk analyse af dansk turisme og kommer samtidig med otte anbefalinger til forbedringer.

Turisterne oplever, at Danmark generelt har svært ved at leve op til sine høje priser, der på 12 år er vokset fra 30 til 42 procent højere end EU-gennemsnittet.

Både serviceniveau, maden og attraktionernes kvalitet bliver opfattet som for dårlig af for mange turister, lyder en af de overordnede konklusioner fra rapportens bagmænd, som også tæller topchefer fra både Tivoli, Visitdenmark og Wonderful Copenhagen.

Nummer 117 af 140 lande

Rapporten fra dansk turismes top er et af de første tegn på selvransagelse i turismeindustrien efter en langvarig negativ udvikling i dansk turisme, der begyndte allerede før årtusindeskiftet.

Situationens alvor blev for få uger siden bøjet i neon, da Danmark landede som nummer 117 ud af 140 lande, da World Economic Forum bad turister vurdere forskellige befolkningers attitude over for turister i landet.

Problemerne i den danske turisme­sektor har medvirket til, at Danmark siden finanskrisens indtog har mistet 1,8 procent af sine udenlandske overnatninger, mens Europa som helhed er gået frem med 5,4 procent.

Uddannelse i god service

Turistbranchen bør sende 10.000 ansatte på efteruddannelse i god service i løbet af de næste fem år, lyder det fra rapportens bagmænd, der samtidig opfordrer regeringen til momssænkning, lavere energiafgifter og en ny dansk samlet turismestrategi.

- Regeringen vil til efteråret præsentere en vækstplan for turisme og oplevelsesøkonomi, siger erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen.

Se hele interviewet med Annette Vilhelmsen.

/BNP/

Facebook
Twitter