Udlejer af el-løbehjul retter ind: Viser nu lovpligtig forsikring i app

Brugere af Tiers el-løbehjul kan nu roligt køre i København uden at risikere bøde.

Tier har nu fået styr på den lovpligtige ansvarforsikring.

Efter at det i flere dage var uklart, om tyske Tier har en lovpligtig ansvarsforsikring til lejere af deres el-løbehjul, retter firmaet nu ind.

Uden forsikringen risikerede brugere af Tier-løbehjul at få en bøde, fordi politiet til enhver tid kan afkræve dokumentation for en ansvarsforsikring, der dækker, hvis en bruger af el-løbehjulet skader andre personer eller deres ting i trafikken.

I en mail til DR Nyheder har Tier vedhæftet dokumentation for, at de nu har en ansvarsforsikring igennem Købstædernes Forsikring.

På firmaets hjemmeside og i deres app står der dog fortsat, at Tier fralægger sig ethvert ansvar, hvis en tredjepart kommer til skade.

- I tilfælde af et uheld påtager brugeren sig ansvaret, såfremt denne bærer skylden herfor. Dette ansvar omfatter under alle omstændigheder en forpligtelse til at udbedre skaderne og dække tab, som tredjeparter påføres, heddet det på Tiers hjemmeside.

Men nu fremgår det altså også, at de har den lovpligtige ansvarsforsikring.

Brev fra Færdselsstyrelsen

Tier har i flere dage undladt at svare på spørgsmål om den lovpligtige forsikring og ville indtil i går aftes ikke sende dokumentation for, at den var tegnet.

Det andet store el-løbehjulsfirma i København er svenske Voi, der i deres app hele tiden har skrevet, at brugerne er ansvarsforsikret.

Færdselsstyrelsen oplyste for et par dage siden til DR Nyheder, at de 7. marts skrev til Tier og Voi og orienterede dem om den gældende lovgivning, herunder kravet om en lovpligtig ansvarsforsikring.

Administrerende direktør i Rådet for Sikker Trafik, Mogens Kjærgaard, mistænkte i går Tier for slet ikke at have tegnet den lovpligtige forsikring.

De omdiskuterede el-løbehjul blev frigivet ved årsskiftet i en forsøgsordning, men kritikere peger blandt andet på, at de svækker trafiksikkerheden. Det har transportminister Ole Birk Olesen (LA) ad flere omgange afvist.

  • REGLER FOR EL-LØBEHJUL

  • El-løbehjul, der er tilladt i trafikken, må højst kunne køre 20 km/t med motorkraft alene.

  • Der må ikke være noget sæde på løbehjulet.

  • Løbehjulet skal være CE-mærket. Det må højst veje 25 kg., være max 2 meter langt og 70 cm bredt.

  • Løbehjulet skal være forsynet med en rød refleks bagpå, en hvid refleks foran og gule eller hvide reflekser på hver side. Reflekserne skal være godkendte og opfylde samme krav som reflekser på cykler.

  • Du skal køre med lys på hele døgnet. Du skal have en hvid lygte foran og en rød lygte bagpå. Lygterne skal sidde på løbehjulet og være tydeligt synligt på mindst 300 meters afstand.

  • Du skal følge cykelreglerne, og du skal køre på cykelstien, hvor der er cykelsti.

  • Du skal være fyldt 15 år.

  • Du må ikke have passager med løbehjulet.

  • Børn under 15 år må kun køre på elektrisk løbehjul i trafikken, hvis barnet er sammen med en voksen på 18 år eller derover, som har kontrol over barnets kørsel. På lege- og opholdsområder er der dog ikke krav om, at børn, der kører på elektrisk løbehjul, skal være sammen med en voksen.

  • Promillegrænsen er 0,5, og der er nulgrænse for ulovlige stoffer

  • Kilde: Rådet for Sikker Trafik