Udlejer erkender ansvar for spirituskørsel: Vil fjerne el-løbehjul fra festzoner

Københavns Politi har igen i nat taget adskillige personer for spirituskørsel på el-løbehjul.

I nat blev 14 personer taget for spirituskørsel på løbehjul, da Københavns Politi lavede razzia. I de to foregående weekender var tallet henholdsvis 25 og 15. (© Circ)

Problemerne med spirituskørsel på de nye el-løbehjul er svære at overse, efter Københavns Politi for tredje weekend i træk har knaldet folk på stribe med for meget alkohol i blodet.

Og det har man også erfaret i udlejningsselskabet Circ, der nu varsler flere tiltag for at komme problemerne til livs. Blandt andet vil man fjerne løbehjul fra områder med mange fulde mennesker og advare brugerne mod spirituskørsel.

Selskabet erkender nemlig udfordringernes omfang.

- Det er et kæmpe problem. Man bør aldrig gøre det, så simpelt er det, og vi tolererer det absolut ikke, siger det tyske selskabs nordiske chef, Emil Åkesson.

I aftes og i nat var der 14 personer, der blev sigtet for at køre alkoholpåvirket på et elektrisk løbehjul, mens 15 turister fik en påtale for ikke at overholde reglerne.

Og selvom Emil Åkesson påpeger, at der i går samtidig var flere tusind, der kørte uden at være alkoholpåvirket, er han ikke bleg for at erkende, at Circ og de andre udlejningsfirmaer har et ansvar for spirituskørslen.

- Ja, absolut. Hvis man tilbyder en service, så medfølger der bestemt et ansvar.

- Og det kommer ned til, at vi skal uddanne vores brugere så meget som muligt, men vi har også rakt ud til politiet og spurgt, hvad de synes, vi bør gøre. Så vi er meget interesseret i at starte en dialog med myndighederne, siger Emil Åkesson.

Sætter gang i flere tiltag

Københavns Politi har for nylig taget en beslutning om et øget fokus på el-løbehjulene, hvor der ifølge politikommissær og sektionsleder hos Københavns Færdselspoliti Peter Veje er brug for at blive skabt en trafikkultur.

- Folk skal have det ind under huden, at det er en alvorlig ting at ligge og køre rundt spirituspåvirket på et løbehjul for eksempel, siger han.

Derfor har Circ nu valgt selv at reagere og sat gang i flere tiltag for at komme spirituskørslen til livs.

Brugerne af selskabets el-løbehjul har hele tiden skullet acceptere betingelser, hvori det nævnes, at spirituskørsel er forbudt, men fremover vil selskabet blandt andet også sende pushbeskeder til brugernes telefoner, hvor de mindes om ikke at køre alkoholpåvirket.

Hvorfor tror I, at det vil virke?

- Vi kan se, at der sker en reaktion, når vi sender pushbeskeder, men det er rigtigt, at mange også ignorerer dem, så derfor kan vi også fjerne løbehjulene fra gaderne, når vi forudser problemer, og så har vi også folk på gaderne, der taler med brugerne og advarer mod spirituskørsel, siger Emil Åkesson.

Hvad med at fjerne eller låse løbehjulene om natten, hvor risikoen for spirituskørsel er størst?

- Det er bestemt ikke umuligt, at det bliver et af de tiltag, vi tager. Lige nu har vi dog ingen planer om det. Men vi gør det, at vi reducerer antallet af løbehjul om natten, og et andet tiltag er, at vi har et lokalt hold i Danmark, der kender København. Så hvis der for eksempel er et område med mange barer, hvor der bliver drukket meget, så er holdets mål at identificere de områder og sørge for, at vi ikke har løbehjul der, siger Emil Åkesson.

Vil ikke fartbegrænse løbehjulene om natten

I Oslo har selskabet tidligere fjernet alle løbehjul fra gaderne på nationaldagen den 17. maj for netop at undgå spirituskørsel, mens det i Stockholm har reduceret løbehjulenes topfart til seks kilometer i timen i områder med mange fodgængere. I Danmark har løbehjulene en topfart på 20 kilometer i timen.

Hos Københavns Politi har man også luftet bekymringer om, at løbehjulene kører for hurtigt til, at folk har godt nok styr på dem om natten. Men Circ har ikke overvejet at begrænse hastigheden.

- Hvis problemet med spirituskørsel eskalerer, så tror jeg, at det mest logiske tiltag vil være at fjerne løbehjulene og ikke nedsætte hastigheden, siger Emil Åkesson.

Circ oplyser, at dets løbehjul generelt er udviklet til at være ekstra robuste og sikre med blandt andet ekstra støddømpere og større hjul. Løbehjulene holder i 9-12 måneder modsat den første generation, der holder cirka tre måneder.

En anden udlejer af el-løbehjul i Danmark, Tier Mobility, oplyser til DR, at selskabet helt fjerner sine løbehjul fra gaderne klokken 23, blandt andet for at undgå spirituskørsel.

Facebook
Twitter