For at undgå kaos i København: Politikere vedtager loft over el-løbehjul

Men de nye regler når ikke at gælde i den kommende højsæson.

De nye motoriserede el-løbehjul i de københavnske gader har skabt heftig debat. Nu skal antallet reguleres. (Foto: THOMAS SJØRUP © Scanpix)

Et omstridt loft over antallet af el-løbehjul i København er nu vedtaget af et flertal i Borgerrepræsentationen.

Det betyder, at der fremover maksimalt må være opstillet 200 el-løbehjul i de dele af byen, hvor der er mest rift om pladsen, såsom i Middelalderbyen, på de store handelsgader og ved de store stationer.

I resten af København er loftet 3.000 el-løbehjul.

- Tager man til andre storbyer rundt om i verden, kan man hurtigt se konsekvensen af manglende retningslinjer for udlejning, udtaler stedfortrædende teknik- og miljøborgmester Karina Vestergård Madsen (EL).

- I København begynder vi også at se det, men nu forsøger vi at begrænse skaden med et nyt regelsæt. Men det er stadig ikke en optimal løsning, og derfor håber jeg, at et nyt folketing kan skabe et bedre lovgrundlag for regulering af de her nye transportformer, lyder det.

De nye regler træder først i kraft om et par måneder, og dermed vil højsæsonen for el-løbehjul hen over sommeren med masser af turister ikke blive påvirket.

Når reglerne træder i kraft, er der i første omgang tale om en et-årig forsørgsordning.

Virksomheder: For lavt loft

De elektriske løbehjul har på få måneder ændret den trafikale orden i de pulserende dele af København.

Det har skabt så store udfordringer, at kommunen har følt sig nødsaget til at gribe ind.

Tre udbydere af elektriske løbehjul i København, Lime, Tier og Voi, sendte for nylig et brev til Københavns Kommune sammen, fordi de frygter, at loftet er sat for lavt og i deres øjne vil få en række negative konsekvenser.

- Bliver forslaget endeligt vedtaget (som det blev i dag, red.), vil københavnerne ikke længere kunne få let adgang til elektriske løbehjul i byen. Det vil betyde, at brugen af de elektriske løbehjul vil falde, og prisen på tjenesterne sandsynligvis vil stige, skrev de tre firmaer til kommunen for nogle dage siden.

(Foto: Pernille Bækholm Sloth
)

Udlejerne er også bange for, at de nye regler grundlæggende går ind og piller ved den model, de kalder "free floating". Her kan en bruger samle et løbehjul op, hvor vedkommende har brug for det, og stille det pænt, hvor de har brug for at stå af igen.

I Københavns Kommune har enhedschef i Teknik- og Miljøforvaltningen Mikkel Halbye Mindegaard tidligere medgivet, at brugere fremover kan risikere at skulle finde et andet sted at stille el-løbehjulet, end de havde planlagt.

Udlejerne skal nu søge kommunen om tilladelse til at opstille deres løbehjul og have et system indbygget, så de kan udlejes og afleveres i bestemte zoner, som er bestemt af kommunen.

I den liberale tænketank Cepos er specialkonsulent Jonas Herby kritisk over for de nye regler.

- Det er en voldsom forvridning af proportionerne, at dette bliver en stor sag. At der alligevel er så megen debat om delekoncepterne må alene skyldes, at de er meget synlige i bybilledet.

- Delecykler og el-løbehjul står faktisk mindre i vejen end private cykler i og med, at selskaberne kan tracke dem med GPS, og de derfor ikke ender som efterladte cykler og løbehjul. Desuden kan en privat cykel stå i dagevis på en dum måde – delecykler og løbehjul er i så megen rotation mellem kunderne, at det ofte kun vil være i kort tid, de eventuelt står og spærrer, siger han.

Københavns Kommune vurderede for nylig, at der er omkring 1.700 udlejningsløbehjul rundt omkring i byens gader. Firmaet Lime oplyser dog torsdag til DR Nyheder, at de alene har 2.000 el-løbehjul, de kan stille op i København i øjeblikket.

Det har ikke været muligt at få oplyst antallet af løbehjul hos Tier og Voi.

Det er kun få uger siden, at en 27-årig mand på el-løbehjul mistede livet i den svenske by Helsingborg.

REGLER FOR EL-LØBEHJUL

  • El-løbehjul, der er tilladt i trafikken, må højst kunne køre 20 km/t med motorkraft alene.

  • Der må ikke være noget sæde på løbehjulet.

  • Løbehjulet skal være CE-mærket. Det må højst veje 25 kilo, være maksimum to meter langt og 70 cm bredt.

  • Løbehjulet skal være forsynet med en rød refleks bagpå, en hvid refleks foran og gule eller hvide reflekser på hver side. Reflekserne skal være godkendte og opfylde samme krav som reflekser på cykler.

  • Du skal køre med lys på hele døgnet. Du skal have en hvid lygte foran og en rød lygte bagpå. Lygterne skal sidde på løbehjulet og være tydeligt synligt på mindst 300 meters afstand.

  • Du skal følge cykelreglerne, og du skal køre på cykelstien, hvor der er cykelsti.

  • Du skal være fyldt 15 år.

  • Du må ikke have passager med løbehjulet.

  • Børn under 15 år må kun køre på elektrisk løbehjul i trafikken, hvis barnet er sammen med en voksen på 18 år eller derover, som har kontrol over barnets kørsel. På lege- og opholdsområder er der dog ikke krav om, at børn, der kører på elektrisk løbehjul, skal være sammen med en voksen.

  • Promillegrænsen er 0,5, og der er nulgrænse for ulovlige stoffer.

  • Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Facebook
Twitter