Unge får flest nyheder fra sociale medier som Facebook

Sociale medier vinder frem som den vigtigste nyhedskilde især hos de unge. Men tv er stadig en favorit.

Hele 30 procent af de unge siger, at de får deres nyheder via sociale medier. (Foto: LIONEL BONAVENTURE © Scanpix)

Det er ikke den trykte avis, som de unge sidder med ved morgenbordet, når de vil have et indblik i det sidste nye fra verden.

Det er nærmere mobiltelefonen eller computeren. De unge mellem 18-24 år fortrækker nemlig at få deres nyheder via sociale medier - primært Facebook.

Det viser en ny rapport fra Reuters Institute for the Study of Journalism ved Oxford, "Reuters Digital News Report 2016", som kortlægger nyhedsforbruget i 26 lande, heriblandt Danmark.

Hele 30 procent af de unge siger, at de får deres nyheder via sociale medier. Og blandt alle aldersgrupper i Danmark er tallet steget til 12 procent fra kun seks procent sidste år.

I Danmark bidrager professorerne Kim Schrøder og Mark Blach-Ørsten fra Roskilde Universitet til rapporten. Og ifølge Mark Blach-Ørsten er det et spørgsmål om vaner.

- Danskerne har igennem mange år været meget glade for Facebook. Og da vi ikke er så glade for selv at lægge ting ud, bruger vi primært Facebook til at dele ting - særligt nyheder.

Dog er det primært tv'et, vi tænder for, når vi vil have nyheder, viser rapporten. Hele 29 procent bruger tv som nyhedskilde. Hos de 18-24-årige er det dog kun 19 procent.

Den trykte avis ligger helt i bund. Kun syv procent får deres nyheder fra aviserne, og hos de 18-24-årige er det kun tre procent.

Undersøgelsen er gennemført af YouGov som en online-spørgeskemaundersøgelse i januar og februar 2016 med i alt 53.330 respondenter i 26 lande - med omkring 2000 respondenter i hvert land.

Få her et overblik over de vigtigste nyhedsmedier i Danmark 2016

De mest populære medier blandt alle aldersgrupper:

  • * Tv-nyheder: 29 procent
  • * Avisers onlinenyheder: 18 procent
  • * Nyheder via sociale medier: 12 procent
  • * Tv-kanalers onlinenyheder: 11 procent
  • * Trykte aviser: 7 procent
  • * Radionyheder: 7 procent

De mest populære medier blandt de 18-24-årige:

  • * Nyheder via sociale medier: 30 procent
  • * Avisers onlinenyheder: 19 procent
  • * Tv-nyheder: 19 procent
  • * Tv-kanalers onlinenyheder: 11 procent
  • * Radionyheder: 7 procent
  • * Trykte aviser: 3 procent

De mest populære medier blandt de +55-årige:

  • * Tv-nyheder: 40 procent
  • * Trykte aviser: 14 procent
  • * Avisers onlinenyheder: 12 procent
  • * Radionyheder: 8 procent
  • * Tv-kanalers onlinenyheder: 6 procent
  • * Nyheder via sociale medier: 4 procent

Kilde: "Reuters Digital News Report 2016"

/ritzau/

Nyhedsbrev Tag dr.dk Nyheder med dig

Vælg mailingliste:

Vis alle nyhedsbreve

  • Kun breaking:
  • Alle nyheder:

DR Nyheder på YouTube