Unge giver det faglige niveau på uddannelser skylden for frafald

45 procent af de studerende svarer, at faglighed i undervisningen er årsag til, at de har droppet eller skiftet studie.

81 procent af de universitetsstuderende angiver i undersøgelsen, at det faglige niveau er for højt. På erhvervsakademierne angiver 51 procent af deltagerne i undersøgelsen, at det faglige niveau er for højt. (Foto: Sofie Mathiassen © Scanpix)

Hver fjerde unge stopper på den uddannelse, som han eller hun er startet på.

45 procent af dem angiver, at det faglige niveau på uddannelsen var årsagen. Dermed er undervisningens niveau den hyppigste grund til, at studerende dropper ud af et studie eller skifter til et andet.

Det viser en undersøgelse, som Epinion har lavet for Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Og der er der stor forskel på, om den unge læser på universitetet eller på et erhvervsakademi: 81 procent af de universitetsstuderende angiver, at det faglige niveau er for højt. På erhvervsakademierne angiver 51 procent af deltagerne i undersøgelsen, at niveauet er for højt.

Bliver spørgsmålet vendt om, svarer 19 procent af dem, der droppede ud af universitet, at det faglige niveau på universitetet var for lavt. Derimod svarer 49 procent af dem, der droppede ud af et erhvervsakademi, at det faglige niveau i undervisningen var for lavt.

- Jeg er ærgerlig over, at mange studerende dropper den uddannelse, de er startet på, siger Sana Mahin Doost, der er forkvinde for Danske Studerende Fællesråd.

Jeg overvurderede mig selv

Men det er ikke kun niveauet på uddannelsen, der får de unge til at beslutte sig for at stoppe på uddannelserne. Kvaliteten af undervisningen har også betydning for de unge.

- Det er interessant, at 35 procent af de studerende på universitetet svarer, at de er droppet ud på grund af kvaliteten af undervisningen. Andre peger på, at antallet af undervisningstimer var udslagsgivende for, at de droppede ud. Men når der bliver skåret to procent på uddannelse hvert år, så betyder det, at de indsatser, der hjælper med at gøre de studerende dygtige, bliver beskåret, siger Mahin Doost.

- Det kan for eksempel være læringstimer med ældre studerende eller ph.d-studerende, som ryger til fordel for at de studerende sidder alene på læsesalen, fortsætter hun.

Robin Kristensen har tidligere læst på CBS. I dag læser han jura på Københavns Universitet

En af dem, som har skiftet et studie ud til fordel for et andet, er Robin Kristensen. Han har tidligere læst Business Language and Culture på CBS, men i dag læser han jura på Københavns Universitet.

- Studiet var meget erhvervsorienteret, og der var også en del tal involveret – og der overvurderede jeg mig selv lidt, siger han.

- Det faglige niveau var anderledes i forhold til de kompetencer, jeg havde. Jeg kunne ikke rigtig se mig selv i det.

Hvornår startede Anden Verdenskrig?

Også Helena Hirkic kender til at droppe et studie til fordel for et andet. Hun læste tidligere til lærer, men i dag læser hun engelsk på Københavns Universitet.

- Læreruddannelsen var ikke noget for mig, siger hun.

- Når vi sad i undervisningslokalet, kunne folk spørge, hvornår Anden Verdenskrig startede. Jeg kan ikke forholde mig til sådan et niveau. Underviserne var gode, men det faglige niveau for studerende, synes jeg, var for lavt, siger hun.

Helena Hirkic droppede lærerudannelsen til fordel for universitetet.

3965 studerende fra professionshøjskoler, universiteter og erhvervsakademier har deltaget i undersøgelsen.

Ud over det faglige niveau på uddannelsen, angiver de antallet af undervisningstimer, kvaliteten af undervisningen og kontakt med underviseren som årsager til at droppe studiet.

Facebook
Twitter