Unge på gamer-messe om cyberværnepligt: 'Vi sidder alligevel foran computeren i 10 timer om dagen'

Kampen er flyttet fra kun at være på slagmarken til det digitale domæne, siger forsker.

- Vi har noget, der ligner fire køretøjer langt fremme. Til venstre kommer der to kampvogne kørende. Bare følg efter mig. Du skal sigte lige på ham. Vi fortsætter mod nord.

Det lyder som ord, der kunne blive udvekslet mellem soldater på slagmarken. Men faktisk sidder ’soldaterne’ bag hver deres computerskærm og spiller et computerspil.

De fremmødte gamere er til gamer-messe i København - det største e-sportsevent i Danmark - og spiller et spil, der hedder Steel Blast Professionel, som bruges til at simulere kamp-situationer, der er meget tæt på dem, soldater kan møde i virkeligheden.

Efter mange timers ildkampe på den digitale slagmark i forskellige computerspil har gamere udviklet evner, som nu efterspørges af Forsvaret.

- De er generelt gode til kommunikere og være intensivt fokuserede på at løse opgaven, og de er meget læringsnemme. Gamere har generelt et godt hoved til at tage hurtige beslutninger, men også at adapte sig og være et team, fortæller major Peter Moldrup, der i disse dage er til gamer-messe for Forsvaret, men til daglig sidder i Natos hovedkvarter i Stettin.

Forsvaret vil nemlig som en forsøgsordning indføre en cyberværnepligt, hvor de værnepligtige trænes til at kæmpe på den digitale slagmark fremfor den fysiske.

Forsker: 'En god og nødvendig idé'

I første omgang kommer ordningen til at omfatte 30 værnepligtige, der i fremtiden skal uddannes til at beskytte Forsvarets digitale netværk og anden samfundsmæssig infrastruktur mod blandt andet aflytning og hackerangreb.

Men cyberværnepligtige skal ikke kun uddannes til at forsvare Danmark, de skal også trænes til at kunne angribe en fjende, lyder det fra forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V).

Og det er både nødvendigt og en god idé med cyberværnepligtige, siger André Ken Jakobsen, der forsker ved Center for Militære Studier på Københavns Universitet.

- Det, man har set, er, at kampen er flyttet fra kun at være på slagmarken til det digitale domæne. Og der skal vi ikke kun forsvare os selv. Vi skal også kunne angribe, siger han.

- For eksempel i kampen mod Islamisk Stat er det en gode ide at kunne være offensiv, fordi man kan undergrave deres tilstedeværelse på sociale medier, rekruttering, aflønning af deres krigere - og i det helet taget deres måde at agere på på slagmarken.

Cyberværnepligtige skal først igennem fire måneders grundlæggende militæruddannelse med de øvrige værnepligtige, som så suppleres af en grundlæggende og taktisk it- og cyberuddannelse, der varer otte måneder.

'Vi sidder alligevel foran computeren'

Idéen modtages også positivt af flere af de fremmødte til gamer-messen i København.

Marcus Ciesla Kjeldsen (til højre) og Rizwan Ali Ishaq (til venstre).

- Vi sidder alligevel foran computeren i 10 timer om dagen, så hvis man alligevel kan bruge det til noget inden for værnepligten, ville det jo være super godt, lyder det fra Marcus Ciesla Kjeldsen, der til dagligt er pædagogmedhjælper.

- Jeg tror, der er en masse unge mennesker rundt omkring bag computerskærmene, der kunne få en rigtig fed oplevelse ud af det.

Han er ikke den eneste, der finder idéen interessant.

- Med den fremgang, der er i it lige nu, bliver det meget hurtigt relevant, fortæller Rizwan Ali Ishaq, der læser på DTU.

Der er dog ingen af de to, der ser sig selv træde ind som cyberværnepligtig i den nærmeste fremtid.

Inspirationen til at uddanne digitale værnepligtige kommer fra Sverige, og ordningen forventes at blive sat på benene i Danmark i løbet af det næste år.

Facebook
Twitter