Unges mediezapperi overbelaster hjernen

Kombinationen af skolearbejde og sociale medier giver overstimulering og søvnbesvær, viser ph.d.-afhandling.

Internettets strøm og tæthed af informationer overbelaster hjernens arbejdshukommelse, hvor man tager ny viden ind. (Foto: Colourbox © Colourbox)

Når nutidens gymnasieelever laver lektier er det sjældent med blyant, viskelæder og lineret papir.

I stedet har den bærbare computer fået en hovedrolle, og det giver nye udfordring, konstaterer ny forskning ifølge Kristeligt Dagblad.

Det er en udvikling, som er sket inden for de seneste fem år, og konsekvenserne mærkes, fastslår Dorte Ågård fra Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier på Aarhus Universitet.

- Der er kommet en rastløs måde at arbejde på, hvor mange kun kan holde opmærksomheden fanget i få minutter. Først arbejder de på matematikopgaven, og så zapper de ud til Facebook og så tilbage igen, siger Dorte Ågård, som netop har indleveret en ph.d.-afhandling om gymnasieelevers motivation og vedholdenhed.

Overbelastning af hjernens arbejdshukommelse

Heri beskriver hun, hvordan gymnasieelever er prægede af koncentrationsproblemer i en grad, så det ser ud til at gå ud over deres evne til at lære.

Andre undersøgelser peger på, at internettets strøm og tæthed af informationer overbelaster hjernens arbejdshukommelse, hvor man tager ny viden ind. Det kaldes kognitiv overstimulering. Og når man overbelastes, er det svært at udholde ro.

Flere undersøgelser viser også, at unge sover mindre end tidligere, hvillket forstærker problemerne.

Foruroligende udvikling

Det er en farlig kombination, for søvnunderskud og kognitiv overstimulering kan fremkalde ADHD-lignende opmærksomhedsproblemer hos raske mennesker, fastslår Dorte Ågård, og det kan være en del af baggrunden for gymnasieelevernes koncentrationsproblemer.

Udviklingen er foruroligende, mener Jesper Mogensen, hjerneforsker og professor ved Institut for Psykologi på Københavns Universitet.

/ritzau/

FacebookTwitter