Universiteter tøver med podcast

Det går langsomt med at indføre forelæsninger på nettet, der kan gøre hverdagen lettere for de studerende på landets universiteter. Underviserne frygter at blive overflødige.

Syge studerende kunne følge med hjemmefra og dermed mindske risikoen for at komme bagud, hvis forelæsningerne blev lagt ud på internettet. (Arkivfoto) (Foto: Tao Lytzen © CBS)

Videotransmitteret undervisning og forelæsninger på mp3-afspiller kunne gøre hverdagen lettere for mange af landets universitetsstuderende.

Men selvom teknologien er der, går det uendeligt langsomt med at eksperimentere med mulighederne.

Underviserne frygter at blive overflødige, mener Bjarne Nielsen, der er chef for it-projektet på Syddansk Universitet.

Fordel for studerende

På de universiter, der så småt er ved at introducere den nye teknologi, er de studerende begejstrede.

- Jeg synes, det er en rigtig god idé, som ville kunne hjælpe mange studerende, siger Julie Rademacher, der læser Statskundskab på Syddansk Universitet i Odense og er medlem af universitets bestyrelse, til Radioavisen.

- Det er en fordel, hvis man for eksempel er bortrejst. Hvis man har en kæreste i et andet land, eller et arbejde, der kræver, at man ikke altid kan være til stede. Så har man stadig mulighed for at følge forelæsningerne, siger Julie Rademacher.

Skeptiske undervisere

Men desværre for de studerende går det langsomt med at få indført de nye teknikker.

På Syddansk Universitet er der efter halvandet års arbejde med projektet kun to fag på universitetet, som bliver podcastet.

Underviserne er bange for at blive hængt op på faktuelle fejl, som bagefter blive lagt på nettet, eller for simpelthen at blive overflødige.

- Vi står over for det problem, at underviserne ikke rigtig vil være med. Mange af dem misforstår det og tror, det er et alternativ til den traditionelle undervisning, men det er det ikke. Det er et supplement, forklarer Bjarne Nielsen, der er chef for it-projektet på Syddansk Universitet.

Mangler forskning

På Aarhus Universitet bekræfter Mikkel Godsk, der er områdeleder for universitetets E-læringsenheden, at det er rigtigt, at der tøves en anelse med podcast.

Men det skyldes manglende forskning i og viden om, hvordan sådan et medium skal anvendes. Herunder hvordan et podcast skal udformes.

- Mig bekendt er det først ved at blive afklaret nu, om for eksempel timelange optagelser af forelæsninger overhovedet har en læringsværdi. Meget tyder på, at podcast i stedet skal formes helt anderledes - for eksempel som mindre klip, interviews, instruktionsvideoer med mere, siger Mikkel Godsk.

Han forklarer, at der findes en lang række andre teknologier, som sandsynligvis har et større pædagogisk potentiale. Det kunne være online læringsobjekter, streaming video, producer-præsentationer, Flash-video og meget andet.Gammeldags undervisningMen universiterne burde ikke tøve, siger Pernille Rattleff, der forsker i it-støttet undervisning ved Danmarks Pædagogiske Universitet, til Radioavisen.

Hendes foreløbige konklusioner er, at det er en glimrende måde at støtte de studerendes læring på.

Hun påpeger, at det er håbløst, at universiteterne er så langsomme med at indføre nye teknologier.

- De nye unge, der kommer ind på universiteterne i dag, vil anvende flere forskellige medier. De er ikke tilfredse med gammeldags, håndlavede plastikoverheads, siger Pernille Rattleff.

ExternalContenthttp://mu.net.dr.dk/admin/programcard/get/?id=urn:dr:mu:programcard:532701b7a11f9d1b2c78acf3

Facebook
Twitter