Universiteterne lukker i 14 dage: Det betyder det for dig som studerende

Fra i morgen lukker alle landets universiteter for at forhindre spredning af coronavirus.

I mindst to uger vil der ikke være fysisk undervisning på Danmarks universiteter. (Foto: David Leth Williams © Scanpix)

Når landets universiteter lukker ned fra i morgen, kan de studerende forvente mindst to uger med selvstudie og forhåbentlig også fjernundervisning.

Sådan lyder det fra Jesper Langergaard, som er direktør for Danske Universiteter.

Ifølge ham arbejder universiteterne på, hvordan de bedst muligt kan tilbyde undervisning til deres studerende, mens det offentlige Danmark er lukket ned for at forhindre spredning af coronavirus.

- Vi kan ikke omlægge al undervisning til fjernundervisning på få dage, men vi arbejder hårdt på det. Det er tilgangen for alle universiteter. Og så regner man med, at der vil være en del selvstudie, siger Jesper Langergaard.

Johan Hedegaard Jørgensen, der er formand for Danske Studerendes Fællesråd, håber, at man kan finde en løsning, som indebærer mindst muligt selvstudie.

- De sundhedsmæssige overvejelser trumfer undervisningsdelen. Men vi håber da, at universiteterne kan tilbyde digital undervisning og vejledermøder over Skype. Det er ikke optimalt bare at læse tekster derhjemme uden mulighed for sparring og feedback, siger han.

Er man derimod i praktik som del af sin uddannelse, skal man kontakte sit praktiksted og følge deres anvisning.

Aktivitet og kvalitet

Mens universiteterne er lukkede, bliver der stadig stillet krav til de studerende om at være studieaktive. Studerende modtager stadig

SU
, og derfor er der krav om, at de er aktive på deres studie - også selvom de ikke kan møde op på deres uddannelsessted.

- I den forstand er der - ligesom inden nedlukningen - en forventning om og tillid til, at de studerende selv er ansvarlige for deres læring, siger direktøren for Danske Universiteter, Jesper Langergaard.

Mens al fysisk undervisning er

suspenderet
, forsøger universiteterne på bedste vis at sikre den bedst mulige undervisning. Men om kvaliteten er den samme som inden nedlukningen, kan Danske Universiteter ikke love.

- De nødløsninger, som der kommer i stedet, kan jeg ikke sige om har samme kvalitet, men det har ikke samme omfang som den undervisning, der tidligere har været. Jeg skal ikke kunne sige, om vi kan opretholde den samme kvalitet af undervisningen, men vi gør, hvad vi kan, siger Jesper Langergaard.

Formanden for Danske Studerendes Fællesråd er skeptisk overfor, om kvaliteten kan opretholdes, men erkender samtidig, at det er en meget unik situation, som kræver en særlig håndtering.

- Der er meget lidt, der effektivt kan erstatte fysisk undervisning. Men det er klart - situationen taget i betragtning - at der ikke er meget andet, man kan gøre, siger Johan Hedegaard Jørgensen og fortsætter:

- Det er en ekstraordinær situation. Så vi bakker selvfølgelig op om myndighedernes håndtering. Fjernundervisning giver enormt god mening, situation taget i betragtning.

Ingen aflyste eksamener

Som udgangspunkt drejer nedlukningen sig om en periode på 14 dage. Derfor er der lige nu ingen planer om at aflyse eksamenerne til sommer. Ligeledes kan man som studerende på nuværende tidspunkt godt forvente, at kunne afslutte alle de fag og få alle de ECTS-point, som de er skrevet op til.

Er man ved at søge ind på et universitet via kvote 2, har man endda fået forlænget

ansøgningsfristen
fra nu på søndag til søndag ugen efter, den 22. marts.

Det er dog svært at overskue lige nu præcis, hvad konsekvenserne vil være på sigt, fortæller direktøren for Danske Universiteter.

- Som det er nu, er der ingen tanke om at aflyse eksamener. Men nu må vi jo se, hvor længe det her varer. Som udgangspunkt er der ikke aflyst noget endnu, som gør, at man ikke kan komme til eksamen, siger Jesper Langergaard

Både Jesper Langergaard og Johan Hedegaard Jørgensen er enige om, at den største udfordring er hos de studerende, der er afhængige af adgang til bestemte faciliteter.

- Nedlukningen kommer til at give en række udfordringer, hvor studerende

potentielt
kan komme i klemme. For eksempel hvis man skal bruge laboratorieforsøg som en del af en opgave eller et speciale, siger Johan Hedegaard Jørgensen.