USA-styrt minder om Stefan Rasmussens

Den dramatiske nødlanding på Hudsonfloden i New York, der nærmest er et styrt, får mange til at tænke tilbage på den danske pilot Stefan Rasmussen, der nødlandede et fly kort efter start i 1991. Flyet brækkede over, men alle overlevede.

Den dramatiske nødlanding på Hudson-floden i New York leder tanken hen på den danske pilot, som kort efter start fra Stockholms Arlanda lufthavn i 1991 måtte forsøge at nødlande flyet.

Det var Stefan Rasmussen, som havde held og dygtighed til at lande maskinen i et område med mange træer. Flyet brækkede over i flere dele, men alle 129 ombord overlevede, de fleste fysisk helt uskadte.

Den danske tidligere pilot blev efter den dramatiske landing i New York efter eget udsagn jublende glad.

Ikke længere alene i klassen

- Jeg blev utrolig glad og jeg jublede, for det er bare så dejligt, og selvfølgelig kan det lade sig gøre, siger Stefan Rasmussen til Radioavisen. Han har i en del år følt sig alene, fordi han ikke havde kolleger, der havde oplevet samme form for uheld på kanten mellem nødlanding og styrt.

- Det er somme tider svært at være alene i klassen, for man har ikke rigtig nogen at snakke med, og der er mange, der er så forbandet kloge. Men nu har jeg i hvert fald én at kunne dele nogle erfaringer med, og jeg vil gerne sige til lykke og flot klaret, siger Stefan Rasmussen med henvisning til den amerikanske pilot.

Man skal selv opsøge held

- Der er ikke nogen, der bliver heldige andet end hvis de øver sig på det og gør noget selv. Man vinder ikke i lotteriet, hvis ikke man køber en lotteriseddel, man skal gøre noget selv. Held er noget man forbereder, noget man lukker ind, men når man analyserer sådan en situation er der ting, man ikke kan forklare, og derfor kalder man det held, siger Stefan Rasmussen.

Han håber at kunne komme til at tale med sin amerikanske kollega om landingerne.

Efter Stefan Rasmussens bedrift blev han landskendt og gik senere ind i politik, og han har blandt andet haft en periode som medlem af Folketinget, men bortset fra en dag som i dag, hvor han kommer i medierne, fordi en pilot et andet sted i verden har haft en dramatisk landing, er der i dag mere stille om hans person, selv om han stadig holder foredrag.