Uskyldigt hængt ud: Årelang kamp gav rekord-erstatning

Anne-Dorthe Schrøder er hovedperson i aftenens afsnit af dokumentarserien "Hængt ud på forsiden". Her fortæller hun hele sin historie om kampen for at blive renset for den falske anklage.

Anne-Dorthe Schrøder fortæller i "Hængt ud på forsiden" sin historie om kampen for at blive renset for falsk anklage.

Der skulle gå næsten to år, før iværksætter Anne-Dorthe Schrøder endelig fik, hvad hun havde kæmpet for siden foråret 2010 - en erstatning på 750.000 kroner, som menes at være den højeste erstatning et dansk medie nogensinde er dømt i en sag om dets journalistik.

Men endnu vigtigere for Anne-Dorthe: Med erstatningen fulgte også rettens ord for, at Søndagsavisen havde handlet mod bedre vidende, da de trykte en artikel, der blandt andet hang hendes firma EcoBaby ud for at producere sutter fyldt med farlig kemi.

- Det har i den grad været Davids kamp mod Goliat. Og det er jeg glad for, at jeg har stået igennem. Også i forhold til at vise mine nære omgivelser og mine børn, at man skal stå fast på det, man tror på, og hvis man har en sag, så skal man kæmpe for den, siger Anne-Dorthe Schrøder.

Hun er hovedperson i aftenens afsnit af dokumentarserien "Hængt ud på forsiden", hvor hun fortæller hele sin historie om kampen for at blive renset for den falske anklage.

Hængt ud på forsiden

Anne-Dorthe startede ellers sine iværksætterdrømme tilbage i 2006, hvor hun ventede sig med sin yngste søn Bob. Da hun altid har gået op i økologi inden for både mad, tøj og hverdagsprodukter, ville hun gerne have en sut lavet i naturgummi - altså uden tilsat kemi overhovedet.

Det kunne man ikke finde i Danmark, så på nettet fandt hun nogle sutter fra et tysk firma, og inden hun havde set sig om, købte hun ikke kun sutter til sin egen søn, hun solgte også mange videre til økologihungrende forældre rundt omkring i landet under navnet Natursutten.

Alt tegnede lyst for den nybagte iværksætter lige indtil en dag i marts, hvor den landsomdelte gratisavis Søndagsavisen bragte en test af sutter på forsiden; en test som angiveligt viste, at der var phtalater over grænseværdien i Natursutten.

Der var bare ét problem: testresultatet var forkert - og testlaboratoriet havde faktisk trukket resultatet tilbage, inden Søndagsavisen gik i trykken. Alligevel blev avisen sendt på gaden med anklagen om for mange phtalater i sutten.

En uacceptabel fejl

- Ultrakort før deadline, hvor stressniveauet på en avis er relativ højt, da bliver det klart - hov, der er noget galt. Og da reagerer vi ikke på den rigtige måde. Og det er det, fejlen består i, indrømmer direktør for Søndagsavisen Arne Ullum, som betegner fejlen som "uacceptabel".

Men der skulle knap to års juridisk tovtrækkeri og en dom i Glostrup Byret i februar 2012 til, før Søndagsavisen officielt ville indrømme over for Anne-Dorthe Schrøder, at der var lavet en fejl.

Trusler fra forældre

I mellemtiden kunne Anne-Dorthe se sit levebrød forsvinde mellem fingrene på hende, efterhånden som tallene raslede ned i firmaet hovedsageligt på grund af de falske anklager.

- De fleste beskylder mig jo for at være fuld af løgn, og at have ført dem bag lyset og være en bedrager, og hvor skuffende det er, fortæller Anne-Dorthe, som kan fremvise bunkevis af e-mails med trusler fra forældre om alt fra politianmeldelse til, at det er hendes skyld, deres børn er alvorligt syge.

Fem forskellige personer

Anne-Dorthe Schrøders personlige historie om den hårde tur igennem mediemøllen og det juridiske system er det andet i rækken af dokumentarprogrammer, der går tættere på danskere, der føler sig udsat for falske eller udokumenterede anklager.

De andre programmer går blandt andet tæt på Naser Khader og Henrik Sass Larsen. Naser Khader blev i 2007 beskyldt for at bestille sort arbejde på Se og Hørs forside, mens Henrik Sass Larsen i flere medier - særligt i BT - blev hængt ud for at lyve og for at have rockerforbindelser på grund af sin manglende sikkerhedsgodkendelse.

Andet afsnit af dokumentarserien 'Hængt ud på forsiden' med Anne-Dorthe Schrøder bliver sendt mandag den 1. oktober klokken 20.00 på DR1.

Facebook
Twitter