Utilfredse Ryanair-kunder: Det er virkelig dårlig planlægning

Med mindre end to dages varsel har flypassagerer fået aflyst deres afgange, der skulle flyve dem hjem.

I løbet af de næste seks uger kommer flyselskabet Ryanair til at aflyse omkring 2.000 afgange, svarende til to procent af selskabets flyvninger.

Og de første aflysninger har allerede ramt passagerer, der med ganske kort varsel har fået besked om, at det fly, de har booket for at komme hjem, ikke kommer på vingerne alligevel.

Ifølge Ryanair skyldes de mange aflysninger, at selskabet har gennemført et rekordstort antal flyvninger hen over sommerens højsæson. Og de mange flyvninger har givet en ophobning af ansattes ferie, der skal afholdes inden 31. december.

Men det er virkelig dårlig planlægning, mener Rikke Nørregaard, hvis afgang fra London i morges blev aflyst.

- Et så stort firma som Ryanair burde have planlagt personalets ferie for mange måneder siden, uanset om de har haft travlt i en periode, siger hun og fortsætter:

- Jeg synes ikke, at man kan tillade sig at aflyse så mange ferier med så kort varsel. Det kan godt være, at det kun er 2-2,5% af alle deres flyvninger, men det er alligevel mange mennesker, det går ud over. Så for os er det ikke en lille ting.

Mødt af lukket kundeservice

Rikke Nørregaard tog til London med sin datter tirsdag morgen og skulle efter planen være fløjet tilbage til lufthavnen i Aalborg her til morgen.

- Det gik fint med at komme derover, men så fik jeg en sms torsdag aften, hvor der stod, at mit fly hjem var aflyst.

Rikke og hendes datter var nødt til at komme hjem for at kunne komme på arbejde og i skole på mandag. Men fordi de allerede var checket ind hjemmefra, kunne de ikke få lov at ombooke deres flyvning på nettet, men skulle have Ryanair til at gøre det. Men det var lettere sagt end gjort.

- De havde lukket deres telefoner og online chat torsdag aften, så jeg kunne ikke få fat i dem. Så begyndte jeg at lede efter alternativer.

- Det endte med, at jeg fandt en anden afgang med Ryanair. Det var til Billund og to timer tidligere, men den gik jeg ind og bookede, for jeg turde ikke vente, for jeg tænkte, at hvis jeg ventede, til jeg fik fat i dem fredag morgen, kunne det være, at sæderne var væk, og så ville jeg ikke kunne komme hjem, siger Rikke Nørregaard.

Og mens Rikke Nørregaard og datteren er kommet hjem igen, sidder Mie Christensen stadig og prøver at finde ud af, hvordan hun skal komme hjem efter et par dage i Bruxelles.

- Vi har prøvet at se på nogle busruter, men det er nærmest ligeså dyrt at købe to flybilletter og tager megalang tid, så det er lidt besværligt. Vi håber, at vi kan finde en alternativ flyrute, men det er ret svært, siger hun.

Aflysninger skal øge pålidelighed

Antallet af Ryanair-fly, der afgår til tiden, er faldet drastisk hen over sommeren, hvor pålideligheden er faldet til under 80 procent i starten af september.

Og nu vil Ryanair altså prøve at rette op på det ved at aflyse to procent af det samlede antal flyafgange. Men det er ikke ligefrem følelsen af større pålidelighed, som Mie Christensen, der lige nu sidder i lufthavnen i Bruxelles, sidder tilbage med, når hun forsøger at finde en alternativ måde at komme hjem fra Belgien.

- Jeg synes, at det er lidt selvmodsigende, fordi de skriver, at de officielt gør det for at få forbedret deres image udadtil, men de gør præcis det modsatte.

- Det fortæller os kunder, at hvis I bestiller hos Ryanair, så kan I ikke være sikre på, at I kan komme hjem igen, siger hun.

Aflysningerne har heller ikke ligefrem betydet større tillid til Ryanair fra Rikke Nørregaards side.

- Passagerne bliver også behandlet som lus. De er fuldstændig ligeglade med deres passagerer, og der er ikke nogen som helst kundeservice fra deres side, siger hun og fortsætter:

- Vi er blevet enige om herhjemme, at vi ikke længere flyver med Ryanair. Vi må betale det ekstra for andre selskaber og så få bedre service.

Facebook
Twitter