Vanvidsbilister hærger: 'En hård kerne, der føler sig hævet over alle os andre'

De er rigtig, rigtig svære at nå, lyder det fra politiet.

Fra 2011 til 2015 mistede 472 personer livet i en trafikulykke, hvor en eller flere af de involverede kørte for stærkt. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

De hamrer hen over asfalten med næsten 200 kilometer i timen, hvor de kun må køre 80.

De blæser også over for rødt lys, kører på fortovet og overhaler inden om i nødsporet med fuld fart.

Vanvidsbilister kaldes de i folkemunde, og på det seneste har der været flere eksempler på, at de i den grad stadig findes på de danske veje.

Ifølge politiet har de at gøre med en hård kerne af primært unge mænd, der er rigtig, rigtig svære at nå.

- Nogle forstår ikke alvoren i det her, og selvom vi har restriktioner, så vælger nogle stadig at køre. Hvis vi tager deres kørekort, så ser vi nogle, der kører videre. Flere er også påvirkede af stoffer og er villige til at tage flere chancer, siger Christian Berthelsen, politiassistent ved Rigspolitiets Nationale Færdselscenter:

- Det er tilbage til, at vi må ty til hårde straffe som fængsel, når de ikke kan nås på anden måde, siger han og fortæller om sine egne oplever på landevejene i øjeblikket:

- Det er svært at sige, om der i dag er flere vanvidsbilister eller ej, men når jeg selv kører derude, synes jeg, at det er blevet værre. Folk tager chancer og kører meget tæt. Så når jeg ser det med egne briller, virker det som en stigende tendens, siger Christian Berthelsen.

Noget værre pjat

Havarikommissionen fik for nogle år siden mulighed for at interviewe en række personer, der var blevet taget i at køre alt for stærkt.

Og det viste sig, at de var af den overbevisning, at vejene tillader, at de godt kan køre med de ekstreme hastigheder. De mente, at hastighedsgrænserne var noget værre pjat, og at de er meget bedre bilister end os andre.

Hos Rådet for Sikker Trafik gør dokumentationskonsulent Jesper Hemmingsen opmærksom på, at sætter man bare hastigheden op fra 80 til 95 kilometer i timen på en landevej, så fordobles risikoen for at være involveret i en dødsulykke.

- Hvis man kører 100 procent for stærkt, som mange af de her vanvidsbilister gør, har man altså mangedoblet sin risiko for at blive involveret i ulykker, hvor andre også kan komme til skade, siger han.

Effekten er der

Jesper Hemmingsen er enig med politiet i, at der er nogle af vanvidsbilisterne, der er utroligt svære at nå, men han er overbevist om, at den hårde kurs har en effekt for nogle.

- Der er de vanvidsbilister, der vælger at køre videre, selvom de får frataget deres kørekort. Det er nok ikke kun i forhold til trafikken, at de har et specielt mønster. De tilsidesætter generelt lovgivningen.

- Men vi ved, at for nogle af de unge mænd, der kører for stærkt, betyder det meget, hvis de får en bøde på 10.000 kroner og får frataget deres kørekort. Det kan handle om deres læreplads eller i det hele taget deres dagligdag. Og de ændrer holdning, siger han.

Stærekasser er et af politiets nye midler til at fange fartbilister. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Politiet bruger i dag fotovogne, strækningskontrol, civile politibiler, motorcyklister og laser-kontroller til at fange bilister med for høj fart.

Politiassistent Christian Berthelsen opfordrer bilister, der oplever vanvidsbilister på de danske veje, til at slå koldt vand i blodet og undgå konfrontationer.

- Men vi er glade for, hvis folk vil vidne i de her sager. Det er med til at få dem dømt, hvis de har sat andres liv på spil, siger han.

Halvdelen af alle dødsulykker i den danske trafik involverer for høj fart.

Facebook
Twitter