Vegetarburgere trender hos de store burgerkæder: 'Salget vokser måned for måned'

Hos Max Burger er salget af kødfrie burgere tredoblet siden 2016.

34-årige Katja Søgaard står foran den elektroniske bestillingsskærm på Max Burger i indre København og bestiller en burger med en stor og saftig oksekødsbøf i.

Selvom den svenske burgerkæde har hele otte forskellige vegetarburgere på menuen, har Katja Søgaard ikke overvejet at skifte sin kødbøf ud med en plantebaseret bøf.

- Det er ikke noget, jeg sådan har lyst til, lyder det kortfattet fra den burgerglade kvinde.

Det samme gælder 25-årige Zakarias Nouamani Poulsen, der er i gang med at bestille en kyllingeburger:

- Det er ikke noget, der har slået mig som sådan. Jeg spiser ikke så meget vegetarisk.

Men selvom de to kunder ikke er hoppet med på vegetarbølgen, så er der flere og flere, der begynder at bestille burgere uden kød i, når de tager et smut forbi en af de store burgerkæder.

Det oplever de hos Max Burger, hvor salget af kødfrie burgere er tredoblet, siden de i 2016 udvidede deres vegetartilbud.

Salget vokser måned for måned

Max Burgers bedst sælgende restaurant i Danmark ligger på Gammeltorv i hjertet af København.

Her kommer folk som regel forbi, når de skal have stillet deres burgersult. Restaurantchefen hedder Thomas Byfoged, og han oplever, at der bliver slynget flere og flere vegetarburgere over disken:

- Vi kan mærke det måned for måned, at vi bestiller flere ingredienser hjem til vores vegetariske og veganske burgere, så der er absolut en løbende, stigende interesse for det her.

Thomas Byfoged er restaurantschef i den Max Burger, der ligger på Gammeltorv I københavn.

Og interessen kommer kun til at stige i fremtiden, vurderer Thomas Byfoged:

- Tendensen er kun lige startet. I hvert fald med det indtryk, jeg har, når jeg står dagligt og betjener vores gæster. Jeg tror ikke, vi er i mål endnu. Jeg tror, der er stor interesse i fremtiden for fra tid til anden at teste noget, der ikke nødvendigvis er oksekød i.

Over 40.000 vegetarburger om måneden

Tilbage i november 2017 satte McDonald's deres første vegetarburger på menuen. Dengang solgte burgerkæden 65.000 vegetarburgere i de første tre måneder, men det tal er steget markant siden.

I dag er der tre forskellige vegetarburgere at vælge imellem, når du træder ind på en af McDonald's restautranter i Danmark, og i de seneste tre måneder er der blevet købt 136.000 vegetarburgere samlet set i deres restauranter.

Derfor kommer McDonald's også til at satse endnu mere på vegetarburgere i fremtiden, fortæller deres kommunikationschef Pia Tobberup:

- Vi tror rigtig meget på vegetar-trenden, og vi udvikler løbende på vores burgere. Vi er overbeviste om, at vegetarprodukter er kommet for at blive, og derfor kommer vi nok også til at få flere vegetarprodukter på menuen i fremtiden.

Pia Tobberup er Kommunikationschef for McDonald's i Danmark.

Skal ikke efterligne oksekødssmagen

Selvom både McDonald's og Max Burgers vegetarbøffer til forveksling kan ligne en oksekødsbøf eller en kyllingebøf, har det aldrig været meningen at efterligne kødsmagen.

- Formålet med at lancere vores vegetarprodukter har ikke været, at de skal smage ligesom vores oksekødsprodukter, de skal smage godt i sig selv, fortæller Pia Tobberup.

Og den tilgang deler Max Burger.

- Det handler mere om smagen, end hvad der er i burgeren, understreger Thomas Byfoged.

En af McDonald's vegetarburgere.

Den endelige dom

Katja Søgaard er færdig med sin bestilling af en Original Burger og Crispy Fries med løgringe og smelteost til. Men før hun sætter tænderne i sin kødbøf, får hun lov til at smage en af Max Burgers vegetarburgere.

Hun tager en stor bid af bøffen, der får lov til at køre rundt i munden et par gange, og efter lidt tid er hun klar med den endelige dom:

- Jeg er lidt overrasket, den er alligevel ret tæt på bøfsmagen, synes jeg, siger Katja Søgaard.

Faktisk udelukker hun ikke at taste den ind på skærmen næste gang, hun skal bestille mad på Max Burger. 'Måske', lyder det kryptiske svar.

Katja Søgaard prøvesmager en vegetarbøf.
Facebook
Twitter