Vender DMI ryggen: Hjemmeside er for 'bøvlet'

'Der er flere, der mangler et overblik over, hvordan vejret bliver de kommende dage. Og det vil vi også meget gerne kigge på,' lyder det fra DMI.

DMI relancerede sin hjemmeside i februar sidste år, fordi siden ikke fungerede godt på mobiltelefoner og desuden havde sikkerhedsproblemer. (Foto: Clara Juliane Münnecke)

Hvis der er noget, vi går op i herhjemme, så er det vejret.

Derfor er det heller ikke overraskende, at dmi.dk i mange år har været blandt danskernes absolut foretrukne hjemmesider.

Men i februar sidste år skete der noget. DMI's nye hjemmeside gik i luften, og det faldt ikke i god jord.

Brugerne tordnede mod den nye side, som blev kritiseret for at mangle vejrudsigter for de kommende dage, for at gøre simple tjenester som radar og vandstand umulige at finde og sågar for at have gjort solen blå.

DMI rettede ind, men det gjorde kritikerne ikke.

På Trustpilot, hvor forbrugere kan anmelde hjemmesider, fortsætter de dårlige anmeldelser med at hagle ned over dmi.dk.

En markant del af brugerne har helt vendt DMI ryggen. I de første 12 måneder efter den nye side blev lanceret, har DMI mistet 22,3 procent af sine månedlige brugere.

Det svarer til et gennemsnit på over 413.000 brugere om måneden, som altså nu har sagt farvel.

Det viser statistik fra DMI.

Det er med lanceringen af den nye hjemmeside, som det er med det danske efterårsvejr. Træls, men umuligt at komme ude om. Sådan lyder det fra DMI selv.

- Vi er rigtig kede af det, og vi arbejder hårdt på at gøre siden bedre, siger Michael Skelbæk, der er kommunikationschef i DMI.

Den gamle side havde næsten 20 år på bagen, og en ny version var mildest talt oppe over. Dels fordi den både lignede og var et levn fra 00'erne, men ikke mindst af hensyn til sikkerhed og til de mange brugere på mobiltelefoner.

Michael Skelbæk peger selv på den nye hjemmeside og nye design som en af hovedforklaringer på, at så mange har skrottet dmi.dk.

- Det har selvfølgelig medført, at nogle har sagt, 'det er ikke vores kop te, så vi finder alternativer'. Det er i helt klart en af hovedårsagerne, siger han.

Og netop alternativer er en anden del af forklaringen på, at DMI har mistet så mange brugere, mener han.

- Konkurrencen inden for vejrmarkedet er blevet markant større også uden for landets grænser, og det er blevet meget nemmere at få vejrinformationer andre steder.

Nogle af brugerne kan også være skiftet til DMI's egen app, men det er en lille del af forklaringen, siger Michael Skelbæk.

Og hos DMI erkender man, at den nye side ikke favner alle. Den gruppe, der har fået en dårligere tjeneste, er dem, der går rigtig meget op i vejret og måske kan beskrives som 'lidt nørdet'.

- Den gamle side gav mulighed for at favne dem, der godt kunne lide at sidde og nørde med vejret. De har fået det væsentligt sværere.

Fisker: God til cafévejr

En af dem er 72-årige Peter Thias Nielsen fra Sønderborg. Han er fiskeskipper og har altid sejlet.

Han stævnede ud for første gang som 17-årig og har brugt statens vejrtjeneste lige siden dengang den udkom på langbølge og på mellembølge og ikke altid var til at regne med.

Det er den i dag.

Peter Thias Nielsen har brugt dmi.dk fast i mange år, men har skiftet til den norske vejrtjeneste yr.no, efter dmi.dk blev opdateret (privatfoto).

Aldrig før har meteorologernes forudsigelser været så præcise, mener den erfarne sømand, der som mange andre for længst er gået på nettet for at se vejrudsigten. Problemet er bare, at de ikke længere er til at finde frem.

- Jeg skal lede meget længe, før jeg finder det, jeg skal bruge. Jeg ved jo, hvordan vejret bliver i Paris, før jeg har fundet de vejranimationer, jeg leder efter, siger Peter Thias Nielsen.

Selvom han har brugt DMI's tjenester i noget, der nærmer sig en menneskealder, er han nu skiftet til den norske side yr.no.

- DMI er blevet for bøvlet. Jeg sidder med indtrykket af, at dmi.dk primært er tilrettelagt for folk i byerne, der her kan se, om de skal sidde ude eller inde på caféen.

Én ting bruger han dmi.dk til.

- Det er, når jeg sejler i Grønland. Der bruger jeg ismeldingen for at se, hvordan det ser ud med isen, og om man kan komme igennem Prins Christians Sund. Men siden er svær at komme ind til, så nu har jeg lagt den ind som direkte link.

Lignende meldinger kommer fra andre brugere. De er stort set stoppet med at bruge dmi.dk, med undtagelse af enkelte tjenester som vandstand, bølgehøjde eller pollental.

Ekspert: Svært at pille ved arvesølvet

Hos Martin Sønderlev Christensen, der er ekspert i design og hjemmesider, er der ingen tvivl om, at DMI har fejlet.

- Et så stort fald i brugere er en klokkeklar afvisning af det nye design.

Han er institutleder ved institut for visuelt design på Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering. Og selvom han godt kan lide pænt design, mener han, DMI begik den første fejl, da de besluttede sig for en flot hjemmeside.

- De har på en måde misforstået opgaven.

- Dmi.dk er ikke kun et website, det er en central del af folks dagligdag, deres rutiner og deres adfærd. Derfor er designopgaven først og fremmest at finde ud af, hvordan brugerne får løst deres behov på en bedre måde, ikke kun hvad der er pænest, siger Martin Sønderlev Christensen.

Han leder en afdeling, der forsker i læsbarhed af bogstaver, ikoner og data.

- Alle har fra barns ben lært, hvordan man afkoder en vejrudsigt, og man tænker: Hvor svært kan det være?

Han svarer selv.

- Ret svært. For hvis du flytter sol og sky en lille smule fra hinanden, tænker man: 'Der kommer mere sol!'. Vi er nede og røre ved byggestenene for, hvordan vi afkoder ting, og det er meget svært.

Nedenfor kan du se, hvordan designet på dmi.dks forside har ændret sig.

Træk i pillene og se dmi.dk fra før og efter relanceringen i februar 2019 (Foto: dmi.dk © dmi.dk / Foto: dmi.dk © dmi.dk)

Men DMI har også været udsat for en lidt 'uretfærdig hetz', mener Martin Sønderlev Christensen. For så dårlig er siden ikke. Deres største brøde har simpelthen været, at de har lavet det hele om på én gang. Det er, hvad Martin Sønderlev Christensen kalder et 'big bang' for hjemmesider, og den går ikke.

- Når man designer til adfærd, har store forandringer også store konsekvenser. Særligt når det kommer til arvesølv, som dmi.dk er. Dmi er ikke bare en webside, det er en institution.

- I stedet skal man tage det et skridt ad gangen og flytte designet lidt hele tiden, siger han.

DMI: Overblikket bliver bedre

DMI's kommunikationschef håber på, at folk vænner sig til det nye design, som løbende er blevet rettet til på baggrund af den kritik, siden har fået. Solen er nu gul, og radaren er lettere at finde.

- Vi har lyttet til noget af kritikken og lavet en masse ændringer, siden vi gik i luften, siger Michael Skelbæk.

Og Michael Skelbæk varsler endnu større opdatereringer på baggrund af en stor brugerundersøgelse, som DMI har gennemført.

En ting er endnu ikke ændret, men det kommer:

- Der er flere, der mangler et overblik over, hvordan vejret bliver de kommende dage. Og det vil vi også meget gerne kigge på, men vi vil gerne være helt sikre på, at vi har den fornødne data til at lave de rigtige rettelser.

Som med så meget andet i samfundet har coronapandemien forsinket arbejdet, men DMI forventer at gennemføre opdateringen sidst på efteråret.

- Vi skal finde ud af, hvilken vej vi skal gå, og hvordan vi både favner fiskeren, der skal finde sine farvandsudsigter, og moren, som skal klæde sine børn på til børnehaven.

Hos norske yr.no har man registreret mærkbart flere brugere fra Danmark i 2019 i forhold til året før, men ikke meget højere end det niveau, de havde i 2016.

Hos den svenske SMHI er andelen af danske brugere stabilt, og heller ikke TV 2's vejrsider har oplevet en usædvanlig stigning i brugere.

Facebook
Twitter