Venstre erkender kampfly-brøler: 'Vores forslag om støjkompensation var ikke rimeligt'

S-regeringens forslag, der giver støjplagede naboer otte gange flere penge, er 'en væsentlig forbedring', medgiver Venstre.

Venstre erkender, at partiets tidligere forslag om erstatning til støjramte naboer ikke var rimeligt og kalder forsvarsministerens forslag, der blev markeret med første spadestik tidligere på ugen, for en "væsentlig forbedring". (Foto: Claus Fisker © Scanpix)

Det var ikke rimeligt, da den gamle regering med Venstre i spidsen foreslog at spise flyvestationens støjramte naboer af med et beskedent økonomisk plaster på såret.

Kritikken kommer godt et år senere fra en overraskende afsender. Nemlig Venstre selv.

"I Venstre vedstår vi os arv og gæld og erkender, at vores oprindelige forslag fra vores regeringstid om støjkompensation ikke var rimeligt over for flyvestationens naboer", skriver Venstre i den såkaldte betænkning til en netop vedtaget lov, der blandt andet omfatter støjkompensation til mere end 1.600 boliger omkring flyvestationen i Sønderjylland.

"Vi anerkender derfor, at den nuværende forsvarsministers forslag er en væsentlig forbedring", fortsætter Venstre.

Venstre: Vi har lyttet

Gruppeformand og forsvarsordfører Karsten Lauritzen (V) forklarer, at ordene afspejler, at man har lyttet til de støjramte naboers bekymringer.

- Det er en forklaring på, hvorfor vi mener noget andet nu, end dengang vi var i regering. Og det er et udtryk for, at der er kommet nye oplysninger frem om, hvorfor det støjer, siger Karsten Lauritzen.

Forsvarsminister Trine Bramsen (S) tog i denne uge det første spadestik til et nyt kampfly-anlæg på Flyvestation Skrydstrup.

Dermed er et mangeårigt slagsmål om larmen fra de nye F-35-kampfly foreløbigt forbi. Det står nu fast, at de værst ramte naboer får tilbud om enten frivilligt opkøb, støjisolering eller et kontant beløb i hånden.

F-35 på billedet er både større og tungere end forgængeren F-16. Flyet har derfor en større motor, der støjer mere. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

Kompensationen for støjgener, der også omfatter skoler, daginstitutioner og plejehjem, koster alt i alt 250 millioner kroner. Beløbet er mere end otte gange større end de 30 millioner kroner, som den gamle VLAK-regering foreslog at bruge.

- Det udspil, som den tidligere forsvarsminister kom med, det står vi på mål for. Men siden da er der kommet nye oplysninger frem, siger Karsten Lauritzen.

Venstre afviste behov for støjsikring

Beslutningen om at købe F-35’erne blev taget i 2016. På det tidspunkt oplyste daværende forsvarsminister Peter Christensen (V) til Folketinget, at de nye fly ikke gav behov for "særlige støjsikringstiltag".

Senere blev hans afløser, Claus Hjort Frederiksen (V), i 2018 beskyldt for at vildlede Folketinget i forbindelse med motorindstillinger, der skulle reducere støjen fra kampflyene.

Karsten Lauritzen, er det her ordvalg i betænkningen en slags undskyldning fra Venstre?

- Der er ikke et behov for at undskylde. Men i Venstre træffer vi beslutninger på det grundlag, som vi nu engang har. Når det ændrer sig, så ændrer beslutningerne sig også. Man må forvente, at politikere ikke er argument- og faktaresistente, men derimod flytter os for gode argumenter, når vi møder dem, siger Karsten Lauritzen.

Venstre har 'dårlig samvittighed'

Hos Socialdemokratiet tror forsvarsordføreren, at Venstre er plaget af "dårlig samvittighed" efter forhandlingerne.

- Jeg synes, det er pinligt for Venstre, der har haft adskillige forsvarsministre igennem de seneste 20 år, hvor vi har diskuteret, hvilke kampfly vi skulle have, siger Bjarne Laustsen (S).

- Det seneste år har været skæmmet af Venstres zig zag-kurs og det, at man ikke har villet anerkende, at det udspil, som Trine Bramsen har forhandlet frem, er mange gange bedre end det, som den tidligere regering med Venstre i spidsen lagde op til, siger han.

Forsvarsminister Trine Bramsen (S) har ingen kommentarer til anerkendelsen fra Venstre.

- Jeg vælger at glæde mig over, at et bredt flertal i Folketinget står bag en god aftale. Aftalen sikrer, at vores vigtige kampfly også i fremtiden kan lette og lande. Samtidig kompenseres de naboer, der kommer til at opleve mere støj med F-35 end med F-16-fly, skriver hun i en skriftlig kommentar.

De første F-35-maskiner lander efter planen i Skrydstrup i 2023.

I videoen herunder kan du høre og se hvordan det foregik, da en norsk F-35 sidste år gav en lydprøve i dansk luftrum.

Facebook
Twitter