Vi anmelder hinanden som aldrig før

Et stigende antal danskere kontakter de offentlige myndigheder, hvis de har mistanke om, at personer laver socialt bedrageri.

Flere danskere er begyndt at kontakte kommunen, hvis de har en mistanke om, at nogen får penge gennem socialt bedrageri. (Foto: Per Hermansen © DR Bornholm)

Holder kærestens bil hver aften hos naboen, som modtager enlig støtte?

Arbejder din kammerats ven sort, mens han får kontanthjælp?

Vi danskere holder ikke længere vores formodninger for os selv, hvis vi mistænker nogen for at lave socialt bedrageri. Faktisk anmelder vi hinanden som aldrig før.

Store stigningerDR Nyheder har lavet en rundringning til landets fem største kommuner, og den viser entydigt, at antallet af anonyme anmeldelser er stigende.

I Københavns Kommune indførte de en "anmelderknap" på kommunens hjemmeside i december 2011.

I januar 2012 fik man syv anmeldelser, og i dag modtager man mellem 130 og 140 anmeldelser om måneden fra danskere, der har en konkret mistanke. Og flere af anmeldelserne viser sig tilsyneladende at holde stik.

Det fortæller Thomas Jakobsen, der er direktør for Borgerservice i Københavns Kommune.

Finanskrise er lig med flere anmeldelser

- Sidste år fik vi cirka 700 anmeldelser fra borgere via anmelderknappen, og ud af de anmeldelser er der cirka 100 sager, vi helt konkret arbejder med i øjeblikket, siger han.

Og billedet gør sig gældende over hele landet. I Odense Kommune modtager de i dag cirka 50 anmeldelser om måneden, og antallet af anmeldelser er steget støt siden finanskrisens indtog i 2008, fortæller lederen af kommunens kontrolgruppe Beth Tholstrup.

Stigning på 53 procent i Aalborg

I Aalborg Kommune er der sket en stigning i antallet af afsluttede sager, der er baseret på borgeres anmeldelser på 53,7 procent fra 2009 til 2012. I Esbjerg har man oplevet en stigning på 20 procent fra 2011 til 2012, mens man i Aarhus Kommune også oplever stor vækst i anmeldelserne.

I alle kommunerne har anmeldelserne resulteret i flere millioner inddrevet fra sociale bedragere, som uretmæssigt modtager ydelser fra kommunekasserne.

17.000 kroner i enligydelser

I TV Avisen mandag klokken 21:30 følger TV Avisen er kontrolgruppemedarbejder fra en kommune på Sjælland.

Her har de modtaget en anonym anmeldelse om en kvinde, som hver måned modtager 17.000 kroner i enligydelser. Hun blev skilt for få år siden, men alligevel har hun efterfølgende fået flere børn med eksmanden.

Den anonyme anmelder har set eksmandens bil holde ved kvindens adresse hver aften, og derfor skal kontrolmedarbejderen ud og se, om mandens bil også denne aften holder ved kvindens hus.

- Hvis kvinden lever sammen med eksmanden, hvilket meget tyder på, så udbetaler vi her i kommunen 204.000 kroner uretmæssigt til hende hvert år, og sagen kan ende med et tilbagebetalingskrav på op imod en million kroner, konstaterer kontrolgruppemedarbejderen Peter (hele navnet er redaktionen bekendt).

Konsekvenser for fællesskabet

De mange anonyme anmeldelser sparer altså de danske kommuner for adskillige millioner kroner hvert år. Men tendensen har også mange uhyggelige konsekvenser, hvis man spørger professor i filosofi på CBS, Ole Thyssen. Han mener nemlig, at de mange anonyme anmeldelser kan betyde, at vi mister tilliden til hinanden.

- Det er et udtryk fo, at det fællesskab der er omkring et nabolag eller i en kommune blandt dem, man kender eller bor i nærheden af, er fraværende. Så de mange anonyme anmeldelser er et udtryk for at vores fællesskab er opløst, fordi vi lader vores indignation over at nogen snyder vinde over loyaliteten, slutter han.