Vi er selv skyld i motorvejskøer

De sjællandske pendlere har fået Danmarks bredeste motorvej, men mange kilometer asfalt bliver ikke brugt, fordi bilisterne ikke kan flettereglerne.

Hvordan er det nu, man fletter ind? Usikkerhed om fletteregler og hyppige baneskift er med til at forværre trafiksituationen. (Foto: Henrik Flohr DR/Esbjerg)

De trafikkøer, der er tilbage på Køgebugtmotorvejen, efter at den for otte måneder siden blev Danmarks bredeste motorvej, kan faktisk skyldes os selv.

Vi er nemlig ikke gode nok til at holde til højre. Vi er for utålmodige til at blive i den samme bane, og især har vi misforstået flettereglerne.

Vejcenterchef ved hovedstadens vejcenter Jarl Mortensen siger, at mange begynder at flette for tidligt, når to spor bliver til et. Det gør, at der opstår een lang flettekø istedet for, at trafikken glider i to baner. Resultatet er, at mange gode kilometer asfalt ikke bliver udnyttet fuldt ud, siger han til P4 Sjælland.

- Hvis alle fletter ind en kilometer for tidligt, så ligger der en kilometer spor foran, som ikke bliver brugt til noget som helst.

Vejdirektoratet er i gang med at evaluere udvidelsen af Køge Bugt motorvejen, men der skal samles data ind i minimum et år, for at det statistiske materiale er solidt nok. Derfor kan vejcenterchefen ikke udtale sig om, hvorvidt udvidelsen har hjulpet på kø-problemerne. Vejcenterchefens umiddelbare fornemmelse er dog, at trafikken glider bedre efter udvidelsen.

Samme fornemmelse har indfundet sig i DR's trafikcenter. Her modtager trafikvært på P4, Mads Herholdt, ikke længere det samme antal meldinger om en fastlåst Køge Bugt motorvej:

- Vi har udviklet et udtryk herinde i trafikcenteret: "Nu er det næsten som i gamle dage," når der eksempelvis er meget kø op til påske og pinse eller andre ferier, for så presser trafikken på, stort set som den gjorde før Køge Bugt motorvejen blev udvidet. Så herfra hvor vi sidder, er der ingen tvivl om, at det er blevet meget bedre efter udvidelsen.

Mads Herholdt oplever også, at bilisternes unoder og mangelfulde fletteevner kan være med til at tippe balancen, når tæt trafik bliver til køkørsel.

Facebook
Twitter