Vi er vilde med at måle hvor meget vi går, løber og sover

Hver tredje familie har investeret i en såkaldt aktivitetsmåler, der kan indsamle data om vores liv.

Skridttællere, pulsmålere, søvnovervågere, kilometer-tællere. Efterhånden kan vi få fat i alle mulige personlige data om os selv, og det er blevet populært.

765.000 familier oplyser til Danmarks statistik, at de har investeret i en bærbar aktivitetsmåler. Det svarer til, at hver tredje familie har en eller anden form for teknologi derhjemme, som de får personlige oplysninger fra.

Heidi Vilhelmsen fra Skovlunde er en af de mange, og hun er blevet rigtigt glad for sin måler. Hun bruger for eksempel skridttælleren til at holde øje med, om hun når de anbefalede 10.000 skridt om dagen, og den får hende til at gå ekstra, forklarer hun.

- Hvis jeg er tæt på de 10.000, så går jeg lige en ekstra runde eller laver noget derhjemme. Hvis vi sidder om aftenen og lige mangler 200, så går vi en tur i kvarteret.

Heidi Vilhelmsen er meget glad for sin aktivitetsmåler, og kan slet ikke undvære den, fortæller hun. (© dr)

Så hun bliver ekstra motiveret af sin måler, der sidder på håndleddet.

- Hvis jeg har været tæt på mit mål flere dage i ugen, så går der lidt sport i det, så skal vi nå det. Og vi dyster i familien - mine børn har også et, så det er meget skægt, fortæller hun.

Brug det rigtigt

Faktisk kan man efterhånden få teknologi, der kan måle alt muligt, men hvis det skal virke, skal det bruges med omtanke, siger Nanna Gorm, Ph.d- forsker fra IT-Universitetet, hvor hun forsker i aktivitetsmålere og brugen af dem.

- Den største fejl vi gør, er at købe en måler uden at vide, hvad du vil med den. Vil jeg cykle mere skal den være god til at måle cykelture, vil jeg gå flere skridt, så skal den være godt til at måle skridt – er det søvnen, så skal den kunne måle det. En anden fejl er, at man sætter et mål inden man kender sit udgangspunkt, så man sætter urealistiske mål, forklarer hun.

- Folk gør ofte som med januarslankekuren. De sætter gang i en masse ændringer på en gang, og det skal gå hurtigt. Og det er svært at holde i længden. Så små skridt er bedre, siger Nanna Gorm.

Kan forbedre sundheden

Men hvis man bruger dem rigtigt, så kan de faktisk få en betydning for ens sundhed, forklarer Professor Birthe Irene Dinesen fra Institut for Medicin og Sundhedsteknologi på Ålborg Universitet.

- Hvis du har et stillesiddende arbejde og begynder at bevæge dig noget mere, eller får nogle flere timers søvn i stedet for at gå for sent i seng. Ved at du har det fokus på, hvordan du lever dit liv, gør, at du over tid kan være med til at forebygge, at du udvikler alvorlige sygdomme.

Sundhedsmagasinet handler i dag om de populære sundhedsmålere - eller wearables, som de også kaldes.Du kan se programmet lige her.

Facebook
Twitter