Vil afskaffe ulogiske talnavne

De danske talnavne spænder ben for, at folkeskoleeleverne lærer matematik. I stedet for at bruge det forældede toogfirs bør vi sige otteti og to, mener forsker i neuromatematik.

(© Colourbox)

Niogtres, syvogtyve, treoghalvfjerds. Kan vi gøre det sværere for de danske elever at forstå tallene?

Lisser Rye Ejersbo, der er adjunkt i neuromatematik ved Institut for Læring ved Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, mener, at vi bør ændre på de danske talnavne.

- De danske talnavne stiller en forhindring op for, at eleverne lærer matematik, for har man ikke fuldstændig styr på positionssystemet, får man heller ikke en god talforståelse. De danske talnavne siger ikke noget som helst om, hvad tallet består af, siger Lisser Rye Ejersbo til Ingeniøren.

Anderledes i andre lande

Hun påpeger, at det er helt anderledes i andre lande:

- Danmark udmærker sig ved, at vi har de gammeldags navne og siger tallene i omvendt rækkefølge, og det betyder, at det ikke er logisk for børnene. I Frankrig har de eksempelvis også de gamle navne, men der siger de tallene i rigtig rækkefølge. I Asien siger man tallene helt konsekvent, og der er eleverne over et år foran i læringen.

Hun påpeger, at nogle danske lærere i de mindre klasser allerede fortæller eleverne, hvad tallene hedder på svensk for at lette deres forståelse.

Lærer kun tal som en remse

Men der er danske børn, der kun lærer tallene som en remse, påpeger hun.

I en periode kunne man have dobbeltnavne på tallene, men vi skal gå fra toogfirs til 'otteti og to', mener hun og henviser til, at Danmark jo en gang tidligere har ændret talnavne.

- Engang mente man, at romertal fungerede godt, men så kom de arabiske tal. Men der gik stadig 100 år, hvor nogle mente, at romertallene stadig var bedre," siger hun.

Facebook
Twitter