Virksomheder ramt af NemID-nedbrud op til vigtig frist: Nu giver styrelse dem længere snor

Erhvervstyrelsen holder igen med rykkerbreve til de danske virksomheder.

På grund af det omfattende nedbrud hos NemID, har Erhvervstyrelsens valgt at vente med at rykke virksomheder for årsrapporter. (Foto: (Grafik) Morten Fogde Christensen)

Det omfattende nedbrud i Nets' systemer viser sig nu så omfattende, at Erhvervsstyrelsen ser sig nødsaget til at give danske virksomheder lidt længere snor i forhold til at aflevere årsrapporter til styrelsen.

Fristen hedder nemlig den 30. juni, og har man ikke afleveret der, vil man modtage et såkaldt påkravsbrev, der indvarsler en otte dages-frist for at indsende redegørelsen for økonomi, fremdrift og årsregnskab.

Nu har Erhvervsstyrelsen besluttet først at udsende rykkerbrevene den 8. juli. Det skyldes, at alt for mange virksomheder har haft problemer med at tilgå tjenester som virk.dk, skat.dk og en lang række andre dele af den digitale infrastruktur, der er trædesten for virksomhedernes kontakt med det offentlige.

- Baggrunden for den senere igangsætning af udsendelse af påkravsbreve er de problemer, der som bekendt har været for nogle med hensyn til at anvende NemID ved indberetningen, oplyser Erhvervsstyrelsen til DR Nyheder.

Reagerer man ikke på påkravsbrevet, vil virksomheden blive pålagt en afgift.

Søndag var NemID igen tilbage til stort set normal drift.

'Meget utilfredsstillende for dem, der er blevet ramt'

Hos SMVdanmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, er man glad for meldingen fra Erhvervsstyrelsen. Her er man nemlig også stødt på problemet.

- Nedbruddet giver blandt andet udfordringer med at nå deadline for indberetning af selvangivelser og årsrapport, siger Jeppe Rosenmejer, chefjurist i SMVdanmark.

Problemer med de såkaldte medarbejdercertifikater gjorde, at ansatte i advokatfirmaet Danders And More havde store problemer med at tilgå blandt andet virk.dk. (Foto: Signe Goldmann © Ritzau Scanpix)

Heldigvis havde langt størstedelen af virksomhederne klaret indberetningerne på forhånd, siger Jeppe Rosenmejer.

- Det kan ikke kaldes et akut kæmpeproblem, da mange virksomheder heldigvis allerede havde fået klaret indberetningerne. Men det er naturligvis meget utilfredsstillende for dem, der er blevet ramt, at vi er så afhængige af ét system, der bryder ned.

Hos Dansk Industri oplyser man, at "der har været mange henvendelser på problemet, men mange virksomheder er til sidst lykkedes med at komme igennem og aflevere de nødvendige oplysninger i tide".

'Det er ikke sikkert, vi er så 'heldige' næste gang'

Hos SMVdanmark mener man dog ikke, at det kan være rigtigt, at man skal forlade sig på held i forhold til en så central del af virksomhedernes digitale infrastruktur.

Nedbruddet påvirkede nemlig meget andet end bare indleveringen af årsrapporter.

- Det er ikke sikkert, vi er så "heldige" næste gang, NemID lægger sig ned. Var nedbruddet sket uden for ferietiden, for eksempel op til moms- A-skat- eller lønsumsafgifts-afregning, var problemet temmelig sikkert blevet endnu større. Og det havde været det rene kaos, hvis det var sket op til 1. marts i år, hvor mange coronalån skulle afvikles, siger Jeppe Rosenmejer.

Der er dog også et 'men'. Skattestyrelsen bør også komme med en udstrakt hånd til virksomhederne, mener SMVdanmark.

- Vi er meget glade for den imødekommenhed fra Erhvervsstyrelsen. Skattestyrelsen bør følge trop. Det vil ikke give mening, at myndighederne reagerer forskelligt på det samme IT-nedbrud, der åbenlyst har været et problem for mange virksomheder, siger Jeppe Rosenmejer.

Skattestyrelsen oplyser i en mail til DR, at de ikke forlænger fristen, men at man har fulgt med i forhold til driftsforstyrrelserne hos NemID.

- På tidspunktet, hvor NemID blev klarmeldt søndag, kunne Skattestyrelsen konstatere, at tre ud af fire virksomheder allerede havde afleveret deres skatteoplysninger. Dette er højere end normalt for dette tidspunkt på året, skriver styrelsen.

IT-ansvarlig: Vi har nærmest ikke kunne udføre vores arbejde

En af de personer, der befandt sig selv i hjerte af sommerens IT-koks, var Dorte Bjelstrand.

Hun er IT-ansvarlig i advokatselskabet Danders And More, der rådgiver mindre og mellemstore private virksomheder om alt fra virksomhedsovertagelser til oprettelse af nye virksomheder.

- Vi har oplevet så store problemer, at vi nærmest ikke kunne udføre vores arbejde. Vi blev ramt på både indberetning over for skat, tinglysning.dk, e-Boks, minretssag.dk, virk.dk og vores sikkermail-løsning, fortæller hun.

Hun fortæller, at regningen for nedbruddet nok ender hos de kunder, hun som regel assisterer.

- Vi skal nok få vores honorar alligevel. Det er nok nærmere vores klienter, der kommer til at bære et tab, fordi det for eksempel kan betyde noget for lånetilbud og færdiggørelse af handler, siger Dorte Bjelstrand.

Tid er som bekendt penge, og nedbruddet har i den grad taget tempoet ud af de danske virksomheder, der arbejder med Dorte Bjelstrand.

- Alt bliver jo forsinket. Hvis der er udlændinge involveret, så forstår de slet ikke, at det skal være så besværligt.

Frygter du, at det sker igen?

- Jeg er nok mere bange for, hvad det helt præcis er, der har forårsaget det her. Er det en server, er det en personfejl, eller er det noget helt tredje.

Ifølge Nets skyldtes nedbruddet et serverskift kombineret med en menneskelig fejl.

Erhvervsstyrelsen oplyser, at man ikke i juni måned har oplevet markante fald i antal indberettede årsrapporter.