VisitDenmark planlagde ny fup-film

Den omstridte VisitDenmark film skulle være fulgt op af endnu en video. Det fremgår af regninger fra Reklamebureauet Grey til VisitDenmark.

VisitDenmark havde planer om at få lavet mindst en opfølger til fupreklamen "Danish Mother Seeking".

Den omstridte VisitDenmark film skulle være fulgt op af endnu en video. Det fremgår af regninger, som Reklamebureauet Grey har sendt til VisitDenmark, og som rejse- og turistbranchens avis Stand By har fået aktindsigt i.

Ifølge regningerne skal VisitDenmark har betalt godt 42.000 kr. for manuskriptforslag til en opfølgningsvideo til "Danish Mother Seeking" - videoen med den enlige mor, Karen, der leder efter faren til sit barn.

Samlet pris for Karen-film 1,7 mio.

Det er den selvsamme video, der i en uge i træk skabte verdensomspændende interesse og opstandelse, fik hjemlige ministre til at reagerede og kommentere den og til sidste endte med, at VisitDenmarks direktør, Dorthe Kiilerich, måtte gå af.

Af regningerne fremgår det også, at selve Mor-Karen-filmen har kostet i alt 193.920 kroner at produceres - inklusiv lønnen på 50.000 kroner til skuespilleren Ditte Arnth, der spillede Karen.

Derudover har reklamebureauet Grey taget 22.000 kroner for at oprette, det website, der hørte til fupreklamen. Samtidig har diverse stillbilleder, der skulle bruges til en Facebook-side, kostet 27.340 kroner.

En af de dyreste reklamer herhjemme

Sidste men ikke mindst står der i regningerne, at VisitDenmark har betalt 1,4 millioner kroner til Grey samt dets underleverandør for at tage sig af den såkaldte seeding af fup-vidoen. De 1,4 millioner kroner er med andre ord gået til at sørger for, at videoen blev set af så mange brugere på nettet som muligt.

Den samlede Mor-Karen-produktion løber dermed op i næsten 1,7 millioner kroner, hvilket gør den til en af Danmarkshistoriens dyreste reklameproduktioner, skriver Stand By.

Facebook
Twitter