Vores biler bliver større - og nu undersøges det, om p-båsene også burde være det

Vejdirektoratets anbefalinger til størrelsen på en p-bås blev sidst opdateret i 2009.

I dag lyder Vejdirektoratets anbefaling, at en p-bås er fem meter lang og 2,5 meter bred - i visse tilfælde dog kun 2,3 meter. (Foto: Grafik: Signe Heiredal © DR Nyheder)

Når spritnye biler i dag ruller af produktionsbåndene hos alverdens producenter, er det ikke kun spændende designs og nye gadgets, man lægger mærke til.

For finder man målebåndet frem, vil det hurtigt stå klart, at en række biler i dag har lagt sig ud. Bilerne bliver større og større – og samtidig er vi danskere blevet gladere og gladere for store biler.

Men når der skal bakkes ind i parkeringsbåsen, vil mange nok kunne genkende, at størrelsen på p-båse ikke har fulgt med bilernes udvikling de seneste år.

Derfor har Vejdirektoratet sat gang i nye undersøgelser, der inden nytår kan munde ud i nye anbefalinger til de danske p-båses størrelser.

- Vi laver undersøgelserne med passende mellemrum, når vi mener, der muligvis er sket en stor udvikling i bilparken, siger Per Antvorskov, afdelingsleder i Vejdirektoratet.

- Er der kommet en større procentdel af større eller mindre biler, som berettiger, at mange bilister har brug for en større parkeringsplads, så ændrer vi vores anbefalinger.

Se herunder hvor meget en velkendt bil på de danske veje er vokset over årene.

FDM foreslår 10 centimeter bredere båse

Til dagligt kører Rune Eklund rundt i Aalborg og besøger kunder som selvstændig IT-tekniker. Men når det bliver tid til at parkere, begynder problemerne at melde sig. For hans hvide stationcar passer, ifølge ham, nemlig ikke ind i mange af byens p-båse.

- Der er ikke ret mange parkeringspladser i forvejen, og skal man så kigge efter dem, der er lange nok, bliver det bare endnu værre.

Rune Eklund har ofte svært ved at få plads til sin bil i parkeringsbåsene. Derfor stikker for- eller bagenden ofte udenfor de hvide streger. (Foto: Morten Lerkenfeldt Sørensen © DR Nyheder)

Rune Eklund mener ikke, det er muligt at købe en mindre bil, fordi han til dagligt kører rundt med IT-udstyr, som både vejer og fylder en del.

- Skulle jeg have en mindre bil af hensyn til parkering, ville jeg være tvunget til at hyre en fragtmand, som kunne køre ud med tingene til mine kunder i stedet for.

I dag er hverken private firmaer eller kommuner forpligtet til at følge Vejdirektoratets anbefalinger. Og det er et problem, mener man hos bilejernes organisation, FDM.

- Vi ser nogle steder, at man laver båse, der er smallere, end det man anbefaler fra Vejdirektoratet, især på de private pladser, siger chefkonsulent hos FDM, Dennis Lange.

Derfor har man fra FDM’s side anbefalet Vejdirektoratet at hæve den anbefalede bredde på en parkeringsbås fra de nuværende 2,5 meter til 2,6 meter.

- Problemet er, at dimensioner på p-båse ikke har udviklet sig i rigtig mange år. I og med at bilerne bliver større, så bliver der også større behov for plads i båsene, siger Dennis Lange.

P-firma har også lagt mærke til større biler

Sidst Vejdirektoratet opdaterede deres anbefalinger var tilbage i 2009. Her kom anbefalingerne til at lyde, at en bås skulle være fem meter lang og 2,5 meter bred - i visse tilfælde dog kun 2,3 meter.

Og det er på tide med en opdatering af anbefalingerne, mener FDM. For vi danskere er blevet gladere for større biler og køber til gengæld ikke lige så mange nye mikro- og minibiler som tidligere.

- Det er de større modeller, som i stigende grad tiltrækker danskerne. Vi ser for eksempel, at elbilerne bliver mere populære. For eksempel VW ID.4 og Hyundai IONIQ 5, som er relativt store biler, siger Dennis Lange.

Ved at se nærmere på salgstallene for biler i Danmark, har FDM kunnet konstatere, at danskere i dag køber større biler og dropper mindre modeller. Herunder er to eksempler.

Hos Q-Park, der er en af landets største private parkeringsselskaber, følger man anbefalingerne fra Vejdirektoratet, som gælder på det tidspunkt, hvor nye parkeringsoplæg opføres eller renoveres, fortæller administrerende direktør, Alex Pedersen.

Selvom han ikke ser p-båsenes størrelse i dag som et problem i dag, har han også lagt mærke til, at mange biler på de danske veje har fået vokseværk.

- Især mange af de seneste elbiler er meget store, og det er klart, at det giver anledning til overvejelser fremover især i forbindelser med renoveringer og nybyg.

Q-Park har dog ikke planer om at ændre størrelserne på p-båsene i de anlæg, som allerede er blevet lavet, så længe de ikke ser store problemer.

Men hvis Vejdirektoratet ændrer deres anbefalinger, kan det få betydning for nye anlæg.

- Kommer der nye vejledninger, er det en af de ting, vi vil overveje at se på. For det skal være en god oplevelse at parkere.