Vores penge til sjov bliver brugt på elektronik

Danskernes forbrug af underholdning bliver i stigende grad lagt inden for hjemmets fire vægge. Vi bruger færre penge på fx at gå til koncert eller i biffen.

(Foto: Grafik Mads Rafte Hein © dr)

En lang arbejdsuge er overstået. Det er weekend, og familien skal have det sjovt. Tager I en tur i biografen, eller skal I på stadion og se favoritholdet spille?

Sandsynligheden taler for, at I sætter jer til rette foran fjerneren eller stikker snuden i computeren. I hvert fald viser tallene fra Danmarks Statistik, at vi bruger markant flere penge på tv, computer og andre former for elektronisk underholdning, mens oplevelserne i den virkelige verden taber terræn.

Mens den gennemsnitlige husstands udgifter til pc’er, tablets og tv-abonnementer tre- og firdoblet inden for de seneste ti år, går der færre penge til biografture, museumsbesøg og sport.

- Kulturen er blevet frit tilgængelig på alle de nye elektroniske platforme, og det er klart, at det har konsekvenser for kulturtilbuddene, siger livsstilsekspert Henrik Byager.

- Vi strømmer stadig ind til den nye James Bond-film og de store fodboldkampe, for vi vil gerne have noget at være fælles om. Men de nye teknologier har gjort livet sværere for de smalle tilbud, konstaterer han.

Tilskuerne svigter Superligaen

I 2004 brugte hver dansk husstand i gennemsnit 400 kroner på billetter til håndboldhaller og fodboldstadions. Sidste år brugte vi 266 kroner - en tredjedel mindre.

Tendensen kan aflæses i tilskuertallene, der er på retur for alle større sportsgrene i Danmark. I sæsonen 2004/2005 havde en fodboldkamp i landets bedste række, Superligaen, i gennemsnit 8.589 fans på lægterne. Ti år senere er der under 7.000 tilskuere til en gennemsnitlig kamp.

Det er for få, erkender man i fodboldklubbernes organisation, Divisionsforeningen, der drømmer om at øge tilskuertallet med 25 procent. Metoden er at forbedre oplevelsen for publikum på stadion, fortæller direktør Claus Thomsen.

- Det har for eksempel været vigtigt for os at fjerne forbuddet mod at vise langsomme gengivelser på storskærmene. Vores tilskuere skal ikke have en dårligere oplevelse, end de har hjemme foran tv-skærmen, siger han.

Ifølge professor Jon Sundbo, der forsker i oplevelsesøkonomi på Roskilde Universitet, er fodboldklubber, biografejere og museumsdirektører nødt til at tænke både kreativt og digitalt, hvis de skal konkurrere med de digitale medier.

- For museer er det slut med stenøkser på rad og række i en montre, og en biograf kan ikke lade filmen stå alene. Kunderne efterspørger en totaloplevelse, der inkluderer de fysiske omgivelser og det digitale univers, fortæller han.

Ikke truet af tv

Trods tilbagegangen i tilskuertallet ser Divisionsforeningen lyst på fremtiden. Direktør Claus Thomsen frygter ikke, at klubberne skal spille for tomme tribuner, mens fodboldfans sidder derhjemme foran deres kæmpemæssige fladskærme eller computeren.

- Vores erfaringer viser, at der er en positiv sammenhæng mellem fodbold i tv og tilskuerinteressen. Ser man fodbold i tv, vil man før eller siden på stadion, så vi opfatter ikke de elektroniske muligheder som en konkurrent til live-oplevelsen. Tværtimod, siger han.