Vrede over annoncetyveri på nettet

Danske medier er langt fra begejstrede over et computerprogram, der kan erstatte nettets bannerannoncer med annoncer, som i stedet giver pengene til velgørenhed.

Medier herhjemme kan for fremtiden få svært ved at tiltrække annoncører til deres netsider.

Det skyldes et program, der kan downloades til computeren og som erstatter bannerannoncer med annoncer, hvor pengene går til velgørenhed. Tiltaget møder stærk kritik hos flere medier, der risikerer at miste en stor indtægtskilde.

- Det lyder fuldstændigt uhørt. Jeg nægter at tro, at det er tilladt. Men nu må vi lige kigge nærmere på sagen. Jeg har meget svært ved at se, at det er en farbar vej for dem, siger Jens Nicolaisen, direktør for JP Medier, til Berlingske Business.

Et elektronisk hjerte

Bag velgørenhedsinitiativet står 12 af de største danske velgørende organisationer, som får assistance fra fundraisingredskabet AidOnline.

Efter planen skal danskerne frivilligt installere et gratis program på computeren - et såkaldt elektronisk hjerte - og på den måde støtte nødhjælpsorganisationer som Dansk Røde Kors, Hjerteforeningen, Red Barnet og WWF Verdensnaturfonden ganske gratis, når de er på surftur på internettet.

Simpelt tyveri

Hos fodboldnyhedssiden bold.dk vækker det harme, at AidOnline tager sig betalt for noget, som Bold.dk betegner som "simpelt tyveri".

- Bold.dk har ved flere lejligheder tidligere hjulpet velgørenhedsorganisationerne med gratis reklamekampagner, og vi er på ingen måde modstandere af velgørenhed. Men denne metode er dybt uetisk, og at hjælpeorganisationerne har valgt at stå i ledtog med disse patetiske småsvindlere fra AidOnline, ser vi udelukkende som et udtryk for, at de er ført bag lyset og ikke har forstået konceptets konsekvenser, siger Kresten Buch fra fodboldnetsiden.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk