Yörük fulgte skib fra Dan-Bunkering-sag: Jeg vidste, det skjulte noget

Hobbyfotograf overvågede tankskib, som har leveret jetbrændstof til Syrien.

En sommernat i 2016 står hobbyfotograf Yörük Isik ved Bosporus-strædet i Tyrkiet og spejder efter et russisk tankskib.

Strædet forbinder via Sortehavet det sydlige Rusland med Middelhavet. Og skibstrafikken gennem den smalle passage i centrum af Istanbul afslører derfor en hel del om Ruslands oprustning til krigen i Syrien, hvor militæret flyver bombetogter til støtte for den syriske præsident Bashar al-Assad.

Yörük Isik vil gerne have billeder af skibet, fordi han mistænker, at det har kurs mod Syrien.

Klokken er lidt over to om natten, da det dukker op i horisonten.

Yörük Isik finder sit kamera frem og knipser adskillige billeder af det 141 meter lange tankskib, da det sejler igennem strædet.

Dagen efter deler han billederne på Twitter, hvor over 20.000 følger hans daglige opdateringer. Ud over at være hobbyfotograf er han også konsulent i international politik, og derfor har han indgående viden om blandt andet russisk militær.

Det russiske tankskib, Yörük Isik har taget billeder af, hedder Mukhalatka. Og i de følgende dage holder hobbyfotografen øje med de lokationsdata, skibet udsender, når det bevæger sig længere sydpå og gennem Middelhavet.

Skibskort på internettet viser, at har det kurs mod Beirut i Libanon. Men pludselig forsvinder skibets signal, da det nærmer sig den libanesiske kyst.

- Det er et klart tegn på, at der foregår noget fordækt. Hvis et skib slår sin lokationssender fra og forsvinder, så vil jeg begynde at følge det nøje. For det viser, at det forsøger at skjule noget, siger han.

Først flere dage senere bliver skibets lokationssender aktiveret igen. Nu er skibet pludselig et andet sted i Middelhavet. Og hvor det har været i mellemtiden, er derfor bogstaveligt talt gået under radaren.

- Da jeg så skibet dukke op igen, var jeg næsten sikker på, det havde været i Syrien, fordi der havde været en længere periode med udfald i lokationssignalet, og fordi havne i Syrien ligger tæt på den libanesiske kyst, siger Yörük Isik.

  • (Foto: Yörük Işık)
  • (Foto: Yörük Işık)
  • (Foto: Yörük Işık)
  • (Foto: Yörük Işık)
1 / 4

I myndighedernes søgelys

Hvad Yörük Isik ikke ved, er, at FBI i USA også følger skibet nøje. Det amerikanske forbundspoliti mistænker, at det i strid med sanktioner smugler jetbrændstof til Syrien til brug for russiske bombetogter.

Jetbrændstof, som ifølge amerikanske retsdokumenter flere gange er blevet overført til skibet fra virksomheden Dan-Bunkering, der har hovedsæde på Fyn og er ejet af oliemilliardæren Torben Østergaard-Nielsen.

Overførslerne skete ifølge oplysningerne på åbent hav i Middelhavet i blandt andet efteråret 2016.

Samme efterår kontaktede USA flere gange Danmark for at advare om, at virksomheden muligvis brød EU’s sanktioner. Og i december bad Erhvervsstyrelsen Dan-Bunkering redegøre for, om de var involveret i at levere jetbrændstof til Syrien.

Alligevel fortsatte leverancerne ifølge oplysningerne frem til maj 2017.

’Ruterne vækkede mistanke’

Yörük Isik mener ikke, det har været svært for Dan-Bunkering at finde ud af, at der foregik noget suspekt.

- Hvis jeg kan finde ud af, hvad der foregår, ved at bruge data der ligger frit tilgængeligt på internettet, så burde de også have opdaget det. Krigen i Syrien var ikke en lille ting, og de ruter, skibene sejlede, vækkede mistanke. Så de burde have fulgt det tæt, siger han.

Yörük Isik har i årevis haft som hobby at spotte skibe i Bosporus-strædet i den tyrkiske storby Istanbul. (Foto: Foto: Michael S. Lund © (c) DR)

I de mange år, han har fulgt og fotograferet skibstrafikken gennem Bosporus-strædet, har han efterhånden set lidt af hvert. Et af hans mest berømte billeder viser en russisk marinesoldat, der står med antiluftskytsmissil på skulderen, netop som krigsskibet sejler gennem Istanbul.

Alligevel er han en smule overrasket over, at en dansk virksomhed er involveret i en sag om brændstofleverancer til russiske bombetogter i Syrien.

- Mit billede af de nordiske lande er, at de opfører sig ordentligt. Men når det kommer til sanktioner, er der altid nogle firmaer, der forsøger at snyde, fordi de kan tjene penge på det, siger Yörük Isik.

Dan-Bunkering afviser sanktionsbrud

Dan-Bunkering afviser at have brudt EU’s sanktioner og er hverken sigtet eller tiltalt i sagen, som bliver efterforsket af Fyns Politi.

Dan-Bunkering har erkendt at have leveret brændstof til de russiske tankskibe, men i en mail til DR har virksomhedens advokat skrevet, at ingen af Dan-Bunkerings fragtbreve havde angivet Syrien som slut-destination.

Virksomheden ønsker ikke at oplyse til DR, hvilke destinationer der stod på dokumenterne.

Dan-Bunkering fortæller også, at de i deres redegørelse til Erhvervsstyrelsen opfordrede styrelsen til at fortælle, om den var bekendt med, at en af Dan-Bunkerings kunder var involveret i handel med Syrien med henblik på at "tage sin relation med den pågældende kunde op til revision."

Dette svarede styrelsen ifølge Dan-Bunkering ikke på. Men det har ifølge Erhvervsstyrelsen en naturlig forklaring.

Kort efter, at Erhvervsstyrelsen modtog Dan-Bunkerings redegørelse, meldte Erhvervsstyrelsen nemlig Dan-Bunkering til Bagmandspolitiet for muligt brud på EU’s Syrien-sanktioner.

I sådan en situation stopper styrelsen med at kommunikere med virksomheden for ikke at kompromittere politiets efterforskning, oplyser Erhvervsstyrelsen til DR og understreger, at den ikke kan kommentere på konkrete sager.

Facebook
Twitter