YouSee forsvarer sig: Erstatter sportskanaler med 'mere populært indhold'

Udbyderen inviterer til forhandling, men holder fast i planer om at udelukke Discovery fra faste pakker.

Landsholdet før EM-kvalifikationskampen mellem Georgien-Danmark den 8. september 2019. (Foto: LISELOTTE SABROE © Scanpix)

Når YouSee smider 11 Discovery-kanaler ud af deres faste tv-pakker, så er det faktisk for at imødekomme kundernes behov.

Nemlig behovet for selv at kunne sammensætte sin tv-pakke og bestemme over sit tv-kiggeri.

Det siger YouSees direktør, Jacob Mortensen.

- Der er nogle ret markante skift i vores medieforbrug i disse år. Vi ser mindre flow-tv og mere streaming, men der er én ting, der er helt sikkert. Det er, at der er en endnu større efterspørgsel end nogensinde før efter større fleksibilitet.

Hermed holder YouSee fast på sin beslutning i en strid med Discoverys danske afdeling.

Ingen gang på jord

I stedet for Discoverys 11 kanaler får kunderne nyt indhold i de faste tv-pakker, lover Jacob Mortensen.

- Vi putter noget indhold ind, som er mere efterspurgt og mere populært, for til gengæld at tage noget ud, som bliver set mindre i dag, end det gjorde tidligere.

Men at YouSees beslutning skyldes, at Discoverys kanaler - heriblandt Kanal 5, der viser herrelandsholdets kampe, og sportskanaler som Eurosport - skulle være mindre populære end tidligere, køber Christian Kemp ikke.

Han er administrerende direktør for Discovery Networks i Danmark, og han er sikker på, at grunden til, at kanalerne udelukkes fra de faste pakker skal findes et andet sted.

- Det har ingen gang på jord. Reelt handler det om, at YouSee så slipper for at betale for vores indhold, og det er nok det, der er deres agenda. De taler så meget om fleksibilitet, men hvis det var det, det handlede om, så skulle man jo flytte alle kanaler ind i bland-selv.

Discovery Networks har i denne uge indrykket store annoncer for deres kampagne 'Nosee' i landets dagblade.

Vil forhandle uden for dagspressen

I denne uge har læserne af flere danske aviser kunnet læse om Discoverys syn på sagen i dobbeltsidede annoncer, som firmaet har indrykket.

'NoSee. YouSee siger, de er i forhandling med Discovery. Det er de ikke', står der blandt andet i annoncerne.

Men YouSee vil gerne forhandle, siger direktør Jacob Mortensen.

- Jeg tror og håber på, at hvis vi sætter os sammen og løser det her i fællesskab i mødelokalerne, så finder vi den bedste løsning, siger direktøren, der bemærker, at 'det ikke er så kønt', når forhandlingerne sker på avisernes annoncesider.

Og Discovery er klar på en forhandling, men står fast på sit krav. Enten er netværkets 11 kanaler i de faste pakker. Eller også er de der slet ikke, lyder det fra Christian Kemp.

YouSees direktør, Jacob Mortensen, fastholder, at ændringerne i de faste tv-pakker er i kundernes interesse.

- Vi vil rigtig gerne have en aftale med YouSee. Rigtig gerne. Men det betyder, at vi skal være en del af de faste tv-pakker, lige som alle mulige andre broadcastere er i dag. Hvis tilbuddet alene er, at vi kan være en del af deres bland-selv-udbud, så har vi ingen aftale.

Utilfredse kunder

At YouSee sløjfer Discoverys kanaler for at gøre sine tv-seere en tjeneste, har flere kunder svært ved at se fornuften i.

Det vidner blandt andet YouSees egen Facebook-side om. Her erklærer utallige kunder sig klar til at skifte til en anden udbyder, hvis YouSee udelukker Discoverys kanaler i deres faste pakker.

Også flere seere, som DR Nyheder har talt med, er utilfredse med tiltaget.

- Jeg synes ikke, man kan være det her bekendt, siger Hans Helge Andersen for eksempel. Han er formand i boligforeningen AAB Vejle, hvor størstedelen af de 4.300 beboere har YouSees grundpakke som en del af deres husleje.

- Der vil blive et ramaskrig, det er jeg sikker på, spår han.

Det er ikke første gang, at YouSee må stå på mål for kritik fra deres kunder. Både nedbrud og lækning af kunders personlige oplysninger har bragt virksomheden i stormvejr.

De nye tv-pakker bliver efter planen indført fra 1. januar 2020.