Youtube-stjerner bliver hyret til politisk reklame

Politikerne vil bruge unge rollemodeller til at få fat i unge vælgere.

Radikale Venstre og Europa-Nævnet har hyret influenceren Julia Sofia Aastrup til at oplyse de danske unge om EU.

De er unge. De er populære. De er indflydelsesrige.

Influencere med store følgerskarer på sociale medier er en direkte vej ind til de unge. Og det udnytter de danske politikere.

'Venner med politikerne'

"I denne uge er @mortenoestergaard og jeg på tur rundt i Europa".

Sådan skriver YouTuberen Julia Sofia Aastrup på sin Instagram-profil, hvor knap 300.000 følger hendes videoer om skønhed og livsstil.

Med støtte fra Europa-Nævnet har det Radikale Venstre sendt YouTube-stjernen på tur rundt i Europa sammen med partiformanden Morten Østergaard for at få de yngre til at interessere sig for EU-politik.

Og i december 2018 lancerede Socialdemokratiets formand, Mette Frederiksen, en kampagne, hvor hun sammen med den 19-årige YouTuber Anna Briand taler om alt fra søde dyr til forventningspres i skolen.

Mode-YouTuberen Anna Briand har over 161.000 følgere på sin kanal.

Det kan til forveksling ligne en venskabelig situation mellem pigerne og partilederne, men influentene er hver især blevet betalt for at medvirke eller 'poste' billeder om klimavenlige landsbyer i Spanien.

Politikerne vil ramme unge vælgere

Når Morten Østergaard tager på opdagelse i bæredygtige EU-byer med en af Danmarks største YouTubere, er det ikke kun for oplevelsens skyld.

- Radikale Venstre bruger influenter for at få det europæiske fællesskab mere i øjenhøjde med de unge. Ligesom alle andre har vi svært ved at nå ud til nye målgrupper, forklarer sekretariatschefen i Radikale Venstre Lars Beer Nielsen til Journalisten.

Og det er ikke første gang, partiet allierer sig med influencere, siger han.

- Sidste år brugte vi en YouTuber, der hedder Johan, som vi sendte på interrailtur rundt i EU for at sætte fokus på det grænseløse fællesskab.

Socialdemokratiet har lige såvel været ude og hamstre flere influencere inden valgkampen.

Udover Anna Briand har partiet hyret den 18-årige Fredrik Trudslev til en snak med Mette Frederiksen, som ikke er offentliggjort endnu. Det afslører YouTuberen i en video-log.

’Influencerne har mere at miste end politikerne’

Når socialdemokraten inviterer en populær influencer ind til en snak om 'muligheder', er det et strategisk forsøg fra partiets side på at nå ud til en yngre målgruppe, der ikke normalt interesserer sig for politiske emner.

Men influencerne har derimod mere at miste i sådan en situation, mener Sander Schwartz, der er adjunkt ved Roskilde Universitet og forsker i sociale medier og politisk kommunikation.

- En influencer lever af sit brand og autencitet. Så personen er også afhængig af at præsentere noget, der stemmer overens med tidligere indhold og publikums forventninger, siger Sander Schwartz.

En YouTuber som Julia Sofia bliver en form for ambassadør for Radikale Venstre, og det kan også give bagslag, mener professoren.

- En influencer har meget at miste ved at fremstå politisk eller indgå i et samarbejde med politiske institutioner. Især hvis det ikke stemmer overens med deres normale indhold. Politiske emner skaber ofte konflikt og kan splitte dit publikum i to grupper, som er enten for eller imod.

Han peger på en episode under valget i USA, hvor YouTube-kendissen Casey Neistat kritiserede Donald Trump. Det resulterede i, at stjernen mistede massevis af følgere.

'Fit' mellem influent og politisk budskab

Flere følgere har reageret på Julia Sofias opslag med Morten Østergaard, hvor de spørger ind til hendes politiske holdninger og formål med EU-kampagnen.

Julia Sofia ønsker ikke selv at kommentere på sagen. Men spørger man mediehuset Splay, som hun er en del af, må jobbet passe til influencerens profil.

- Det er væsentligt, at der eksisterer et godt 'fit' mellem influent og brand eller budskab, skriver landechef i Splay One Adrian Langer til DR.

Og når det er politikere, der står bag bestillingen, er det især vigtigt, at influenten har frihed til selv at forme indholdet for at sikre sin integritet, forklarer han.

- Vi ser derfor ikke, at der er grundlag, hverken etisk eller principielt, for os at afvise samarbejder mellem politiske partier og influenter, men behandler hver forespørgsel om samarbejde individuelt, skriver Adrian Langer i en mail.

Facebook
Twitter