Youtubere bliver kontaktet af unge i nød: 'Jeg får relativt tit beskeder fra selvmordstruede'

De populære influencere oplever ofte, at følgerne kontakter dem med private problemer.

Julie Melchiorsen fra DR-programmet 'De perfekte piger' har ofte oplevet at få beskeder fra selvmordstruede fans. Billedet stammer fra programmet. (© Monday Production)

Stadig flere instagrammere, bloggere og youtubere, modtager beskeder i indbakken fra unge mennesker, som ønsker deres hjælp til at komme ud af problemer med ensomhed eller selvmordstanker.

En af dem er den 22-årige instagrammer Julie Melchiorsen, der er kendt fra programmet 'De perfekte piger' på DR3.

- Jeg får relativt tit selvmordstruedes beskeder sendt på min Instagram, og det er en svær situation, siger hun.

På sin Instagram-profil forsøger hun at nå ud til de unge følgere ved at snakke om alt fra spiseforstyrrelse til det at have en skod-dag.

- Jeg taler om mine egne erfaringer og fortæller, at det er okay at have det svært. Vi skal bryde tabuet og være ærlige omkring, hvordan vi har det, og dér er de sociale medier en god vej ind, siger hun.

Men den ærlige tone på de sociale medier har samtidig medført, at mange af Julie Melchiorsens følgere bruger hende som en slags rådgiver, de også går til med de mere alvorlige problemer. Når det sker, er det ikke altid, at influenceren føler sig tilstrækkelig.

- Jeg føler mig rigtig tit magtesløs. Især i de her tilfælde med selvmordstruede. Jeg har aldrig selv været i den situation, så jeg ved ikke, hvilke tanker, der går igennem hovedet. Men når jeg får sådan en besked, forsøger jeg at være ærlig og sige, at jeg ikke er professionel, men at de mere skal se mig som en slags veninde, siger hun.

Guide til influencere

Tendensen med at unge mennesker opsøger youtubere og bloggere med psykiske problemer har fået rådgivningsbranchen til at gå sammen om at udarbejde en konkret guide til, hvordan influencerne kan håndtere de svære situationer.

- Vi vil gerne have, at de unge får den rigtige hjælp. Men også at influencerne ved, hvad de skal gøre, hvis de står med et ungt menneske, der lige pludselig deler ting, der kan være svære, fortæller Maria Bergmann Nielsen, forkvinde for rådgivningstilbuddet Ventilen. Hun tilføjer, at det er særlig vigtigt at få de gode råd ud til influencere, der selv er unge.

I samarbejde med RådgivningDanmark, Børns Vilkår og Girltalk har Ventilen været med til at udarbejde ti råd til, hvordan influencerne kan skabe dialog med deres følgere uden at træde ind i en rolle som professionel rådgiver.

Forkvinden for Ventilen bekræfter, at der er en tendens til, at influencere i højere grad fortæller om bagsiden af medaljen og deler ud af deres personlige erfaringer med usikkerhed og dårlige dage. Og dette skaber tillid hos de unge.

- Man får følelsen af, at her er et menneske, som har en lortedag ligesom jeg også har. Og så får den unge måske lyst til at tage kontakt til den her influencer, siger Maria Bergmann Nielsen.

Derfor er det ifølge forkvinden vigtigt, at influenceren ved, at der er et bagland og et sted at gå hen, som man kan henvise de unge til. Med det nye initiativ er det meningen, at influencernen fremover kan fortælle de unge om rådgivningsportalen og de tilbud, der følger med.

Disse råd vil Julie Melchiorsen huske til næste gang hun står i en svær situation med en af sine følgere.

- Det giver mig tryghed at have de her råd, når jeg ikke føler, at jeg har kompetencerne til at hjælpe mine følgere med deres probelmer, siger hun.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk