Youtubere kan skjule reklamerne, men "det er nemt at se" for elever i femte

Fire børn på 11 til 12 år mener sagtens, at de kan se, om et opslag på sociale medier er sponsoreret.

Lilly, Anna, Silje og Karl går i femte klasse på Tove Ditlevsens Skole i København og er storforbrugere af sociale medier, hvor influencere og virksomheder udsætter dem for reklame. Foto: Benjamin Agerriis.

"Den her squishy er bare den bedste. Se selv, hvor langsomt den folder sig ud igen!"

Sådan kan et begejstret opslag fra en ung youtuber, instagrammer eller blogger meget vel lyde.

Hvis der er tale om en såkaldt influencer - altså en person med rigtig mange følgere på sine profiler på sociale medier - er det et budskab, der kan ryge ud til tusindvis af deres jævnaldrende følgere. Det er bare ikke sikkert, at budskabet er helt ærligt.

Rigtig mange virksomheder har nemlig for længst opdaget, at influencers er en god forretningsmulighed.

Derfor laver mange influencers sponsoreret indhold. Det er indhold, som gør reklame for et produkt, som de har fået gratis af virksomheden bag, eller som de har fået penge for at tale pænt om.

De kan gøre reklame for alt mellem himmel og jord. Fra squishies, slim, sodavand til make-up, cykler, tøj og endda sangere.

Men kan deres følgere godt gennemskue, at der er tale om reklame? Det mener de i hver fald selv.

- Hvis noget er sponsoreret, så siger de næsten altid ’denne her video er sponsoreret’ eller ’det her er sponsoreret’. Så det er ret nemt at se, siger Karl Hannibal Tiedt på 11 år.

Han går i femte klasse på Tove Ditlevsens Skole på Vesterbro i København. Og ligesom nogle af hans andre klassekammerater - Lilly, Anna og Silje, er han på sociale medier hver eneste dag.

- Det er nemt at se

Karl nævner et eksempel, hvor det kan lyde som om, at markedsføringsloven bliver overholdt. For hvis en influencer har fået et gratis produkt i bytte for positiv omtale, så skal det nævnes i opslaget og videoen, at der er tale om en reklame.

Det er dog langt fra alle influencers og virksomheder, der er lige skarpe til at overholde loven på det område. Men selv når loven ikke bliver overholdt, er børnene bevidste om, at de bliver fodret med reklame, mener de selv.

- Jeg synes, at det er nemt at se, for hvis de viser en ting og sidder og siger, at en is-te er rigtig god og fortæller meget om den, så kan man jo godt se, at det er skjult reklame eller whatever, siger Silje på 11 år.

Lilly på 12 år er ret enig med sin klassekammerat.

- For det meste kan man godt se det, for på youtube skal man skrive det, når det er en reklame. Men det er jo ikke altid alle, der holder reglerne, vel? Men for det meste kan man også mærke det på folk, siger hun.

Nærmest en personlig relation

Men selvom det kan virke gennemskueligt, når en youtuber forsøger at sælge et produkt for en virksomhed, uden at det bliver sagt, at de får penge eller gratis ting for det, så er det simpelthen ikke lovligt.

- Influencers har meget stor indflydelse på deres seere. Modtagerne tror jo på dem, næsten som om de har en personlig relation, siger Marie Asmussen, der er jurist hos Forbrugerombudsmanden.

Derfor er det ifølge juristen meget vigtigt, at indholdet får den rette etiket på.

Og netop det der med at tro på, hvad youtuberen siger, det er noget, de unge fra Tove Ditlevsens skole kan genkende.

- Det er ikke altid, at kan man tænke sig frem til, at det er sponsoret, hvis de ikke siger det.

- Hvis det er en populær youtuber, og de kan lide det, så kan jeg sikkert også lide det. Sådan er det i hvert fald med mange, siger Karl.

Anbefalinger virker

De 11-12-årige piger fra Tove Ditlevsens skole er heller ikke blege for at indrømme, at de sagtens kan finde på at købe noget, eller i hvert fald får lyst til at købe noget, som en influencer har anbefalet.

- Jeg kunne godt finde på det, men det er ikke altid jeg gør det, siger Lilly.

Og Anna, der også selv har en blog, opsøger aktivt influencers eller andre bloggere for at få anbefalet ting.

- Det kan være, at man lige skal bruge noget, og så søger jeg på Kristine Sloth (youtuber og blogger, red.) og makeup, fordi jeg ved, at hun gør meget med makeup, siger Anna og fortsætter:

- Så kan det være hun har en sponsoreret video med ’køb den her’ og så er man sådan ’nå ja, det er den’ og så tjener de penge, men jeg har også fået købt noget.

- Sjovt at man kan gå så meget op i Instagram

De fire elever har sådan set ikke noget imod, at dem, de ser op til på sociale medier, får penge eller ting for det, de laver.

Men det er lidt besynderligt, synes de.

- Jeg synes, det er lidt underligt, at man kan få penge for at være på sociale medier, og at man kan få penge for at sige ’køb den her’ eller ’den her er virkelig god’, siger Anna og fortsætter:

- Jeg følger faktisk en, der går i skole, der gør det. Hun har 1.500 følgere, og hun får tit ting sponsoreret. Det er okay, jeg er ikke sur. Jeg synes bare, at det er sjovt, at man kan gå så meget op i Instagram, at man kan få penge for at være på Instagram.

Det vigtigste for Lilly er ikke så meget, om de får penge for det eller ej. Det vigtige er, at det ikke er hovedårsagen til, at de laver indhold.

- Jeg synes godt, at det kan være lidt et problem, for der er mange, som sådan starter en youtube-kanal kun for at få penge, siger hun.

Facebook
Twitter